آشنایی بازار روند دار و بازار رنج یا خنثی

آشنایی بازار روند دار و بازار رنج یا خنثی

اگر سابقه ی ترید در بازارهای مختلف از جمله بازار بورس، فارکس و … را داشته باشید، حتما اصطلاحاتی از قبیل بازار روند دار  و بازار رنج را شنیده اید؛ اما شاید دقیقا ندانید که بازار رنج یا خنثی و بازار روند دار چیست و آیا می توان در این بازارها ترید کرد؟ در این مقاله زند تریدر به معرفی این دو اصطلاح پرداخته است. لطفا همراه ما باشید.

چرا لازم است با بازار رنج یا خنثی و بازار روند دار آشنا شویم؟

بسیاری از تریدرها در بازارهای مالی معتقدند که برای موفقیت در ترید، لازم است که با مولفه های تحلیل تکنیکال آشنا باشید. یکی از مهم ترین مولفه های تحلیل تکنیکال ، تشخیص روند بازار است. در واقع اگر تریدر بتواند روند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بازار را تشخیص دهد، می تواند در تایم فریم های مشخص سرمایه گذاری موفقی داشته باشد.

بر همین اساس لازم است که یک معامله گر با بازار رنج یا خنثی و بازار روند دار در تحلیل تکنیکال آشنا باشد.

بازار روند دار

معرفی انواع بازار در تحلیل تکنیکال

به طور کلی انواع بازارهای مالی را می توان از لحاظ روند بازار به دو دسته تقسیم کرد، که این دو دسته عبارتند از :

  • بازار روند دار
  • بازار رنج یا خنثی

که مجددا بازار روند دار به دو دسته ی :

  • روند دار صعودی
  • روند دار نزولی

تقسیم می شود. در بخش بعدی شما را با انواع این روندها در بازارهای مالی آشنا می نماییم. همچنان با ما همراه باشید.

معرفی بازار رنج یا خنثی و بازار روند دار صعودی و نزولی

در واقع روند بازار را میزان عرضه و تقاضا مشخص می کند و بر این اساس روند بازار، یک دوره ی زمانی خاص به شدت در یک جهت کلی حرکت می کند.

بازار روند دار صعودی

زمانی که در بازار، تقاضا بیشتر از عرضه می شود ، در قیمت های جدید بازار، کف ها و سقف های جدید شکل می گیرد. در این صورت زمانی که کف های تشکیل شده در نمودار این نوع بازار را به یکدیگر متصل می کنیم، خط ترسیم شده نشان دهنده ی یک روند صعودی می باشد. در این زمان، بازار روند دار صعودی خواهد بود.

بازار روند دار

بازار روند دار نزولی

بر عکس بازار روند دار صعودی ، در بازار روند دار نزولی عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. در این صورت نیز مجددا کف ها و سقف های قیمت جدید شکل خواهد گرفت و زمانی که سقف قیمت های تشکیل شده را به یکدیگر وصل کنیم، خط حاصل در آن دوره ی زمانی حالت نزولی خواهد داشت و به این روند بازار، بازار روند دار نزولی گفته می شود.

در بازار روند دار نزولی ، قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر است.

بازار رنج یا خنثی

پر واضح است که در بازار رنج یا خنثی ، میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر است. در دوره ای از زمان که عرضه و تقاضا یکسان است، یک محدوده ی قیمتی خاص بر بازار حاکم است و نمودار قیمت دائما در حال نوسان در آن قیمت خاص است. در واقع می توان گفت بازار حالت خنثی دارد و با رسم خطوط سقف و کف قیمت ، نمودار تقریبا حالت افقی پیدا می کند و نه صعودی است و نه نزولی. در این صورت بازار، بازار رنج یا خنثی نامیده میشود.

در بازار رنج یا خنثی ، قدرت فروشندگان با قدرت خریداران برابر است.

چگونه بازار رنج یا خنثی و بازار روند دار را تشخیص دهیم؟

اکنون که با بازار روند دار و بازار رنج یا خنثی در بازارهای مالی آشنا شدید، ممکن است بپرسید که چگونه می توان آن ها را تشخیص داد؟ برای این منظور می توانید از اندیکاتورها استفاده کنید.

اندیکاتور ADX برای تشخیص بازار رنج یا خنثی

به طور مثال شما می توانید برای تشخیص بازار رنج از اندیکاتور ADX استفاده کنید. زمانی که اندیکاتور ADX ، زیر 25 باشد، بازار رنج است و هر چه ارزش و میزان ADX کاهش یابد، روند بازار ضعیف تر خواهد شد.

بازار روند دار

باندهای بولینگر برای تشخیص بازار رنج یا خنثی

باندهای بولینگر نیز یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای تشخیص روند بازار است.

هر چه باندهای بولینگر به همدیگر فشرده تر باشد و یا به اصطلاح منقبض باشد، نشان دهنده ی این است که بازار با نوسانات کمی همراه است و برعکس زمانی که باندهای بولینگر از هم باز باشد و فشرده نباشد، در این صورت نوسانات بیشتری در بازار وجود دارد.

آیا در بازار رنج یا خنثی ترید کنیم یا نه؟

جالب است بدانید که در تحلیل تکنیکال بازار رنج بیشتر از بازار روند دار دیده شده است و ترید در بازار رنج تریدرها را بیشتر متحمل ضرر و خسارت می کند.

اما این را هم بدانید که بازارهای خنثی همیشه شبیه به هم نیستند و برخی از بازارهای رنج برای ترید مناسب می باشد.

کلام پایانی

اگر تمایل دارید که در بازارهای مالی ترید کنید و به سود برسید، لازم است که مطابق با روند بازار ، برای ورود یا خروج از معامله تصمیم گیری کنید. روند بازار از مهم ترین مولفه های تحلیل تکنیکال است که در این مقاله سعی کردیم شما را با بازار روند دار و بازار رنج آشنا کنیم.

هم اکنون شما می توانید با استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای موجود در حوزه ی بازارهای مالی و تریدینگ، بازار روند دار صعودی، بازار روند دار نزولی و بازار رنج یا خنثی را تشخیص دهید.

امید است مطالب ذکر شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید