مارجین و مارجین آزاد در معاملات فارکس چیست؟

مارجین و مارجین آزاد در معاملات فارکس چیست؟

معاملات مارجین در بازار فارکس فرآیند ایجاد سپرده با حسن نیت در یک بروکر، به منظور بازکردن و حفظ پوزیشن در یک یا چند ارز می باشد. در واقع  مارجین ، هزینه یا کارمزد نیست ، بلکه بخشی از مانده حساب مشتری است که در معاملات سفارشی کنار گذاشته می شود. میزان مارجین مورد نیاز، بسته به شرکت کارگزاری می تواند متفاوت باشد و پیامدهای متعددی در ارتباط با این عمل وجود دارد. با زند تریدرز همراه باشید تا با مفهوم مارجین و مارجین آزاد بیشتر آشنا شوید.

مارجین چیست؟

در حقیقت مارجین و لوریج (اهرم) در کنار یکدیگر در معاملات فارکس تعریف می شوند. زمانی که شما در فارکس یک حساب تریدینگ ایجاد می کنید، همان موقع میزان اهرم آن را نیز انتخاب می کنید. مارجین توسط کارگزار مشخص می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که مارجین تاثیر مستقیمی بر حجم معاملات دارد، اما این مسئله توسط بسیاری از معامله گران نادیده گرفته می شود.

حتما می دانید که اهرم مشخص شده در حساب معامله گری شما در فارکس، مشخص می کند که شما چه مقدار می توانید از بروکر خود قرض بگیرید و وارد معامله شوید.

مارجین

به طور مثال اگر اهرم حساب شما 1:50 باشد شما می توانید به ازای هر یک دلاری که معامله می کنید، 49 دلار دیگر از بروکر خود قرض بگیرید. در نهایت اگر معاملات روند رو به رشدی داشته باشد شما سود زیادی کرده اید و به راحتی می توانید مبلغی را که قرض گرفته اید به بروکر پس دهید.

و بالعکس اگر بازار روند نزولی داشته باشد، شما ضرر خواهید کرد و در مواقع ضرر است که مارجین می تواند جلوی ضرر را برای شما بگیرید. در حقیقت حدود مارجین که توسط بروکر مشخص می شود، باعث می شود که معامله گر، از یک حدی بیشتر ضرر نکند.

فراخوان مارجین یا margin call چیست؟

فراخوان مارجین یا margin call ، فراخوانی است که برای حد مشخص شده از مارجین ، معامله را توسط بروکر خاتمه می دهد. در واقع بروکر در مقابل حرکت بازار مارجین را بررسی می کند، اگر ضرر معامله گر بخواهد از حد مارجین بگذرد معامله اتمام می  یابد.

برای روشن شدن بهتر این مطلب و درک بهتر مفهوم مارجین ، در ادامه مطالب مثالی را ذکر کرده ایم.

مثالی از معامله مارجین در فارکس

فرض کنید قصد دارید به معامله ای با لوریج 1:100 وارد شوید، و موجودی حساب شما 50 دلار است، اما تنها با 2 دلار آن به معامله ورود پیدا می کنید. در این صورت با توجه به اهرمی که مشخص کرده اید، می توانید به اندازه ی 200 دلار خرید کنید؛ و 2 دلاری که وارد معامله می کنید به عنوان مارجین نزد کارگزار بلوکه می شود.

بروکر 2 دلار شمارا بنا بر روند حرکت بازار زیر نظر دارد. به طور مثال اگر روند بازار به اندازه 0.5 درصد نزول داشته باشد، در این صورت 0.5 درصد از 2 دلار شما تبدیل به ضرر می شود، ولی هنوز از حد مارجین مشخص شده فراتر نرفته است.

اما چنانچه همین روند بازار ادامه پیدا کند، در جایی که بخواهد از حد مارجین عبور کند، بروکر به معامله پایان می دهد و شما را از معامله خارج می کند تا بیشتر از این حد ضرر نکنید.

مارجین

مارجین آزاد چیست؟

در مثال قبلی گفتیم که اگر موجودی حساب شما 50 دلار باشد و با 2 دلار آن وارد معامله شوید، این 2 دلار به عنوان مارجین توسط بروکر بلوکه می شود و 48 دلار باقی مانده به عنوان مارجین آزاد محسوب می شود.

در واقع مارجین آزاد در دسترس شما قرار دارد و می توانید از آن برای افزودن به حجم معاملات خود استفاده کنید.

کلام پایانی

مارجین در حقیقت یک راهکار است که از سوی بروکر به نفع معامله گر اجرا می شود و در مواقعی که بازار جهت پیشرونده دارد، مارجین نیز افزایش یافته و تریدر سود خود را دریافت می کند.

اما در صورتی که بازار در خلاف جهت معامله پیش برود، از میزان مارجین کاهش می یابد و در صورتی که ضرر معامله گر از حد مارجین عبور کند، معامله توسط بروکر پایان می یابد.

از توجه و همراهی شما گرامیان سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید