پیپ Pip در بازار فارکس به چه معناست؟ | مفهوم Pip در بازار فارکس

پیپ Pip در بازار فارکس به چه معناست؟ | مفهوم Pip در بازار فارکس

یکی از اساسی ترین وابتدایی ترین مفاهیمی که ارتباط مستقیمی با موفقیت شما در معاملات فارکس دارد،دانستن مفهوم پیپ pip دربازار فارکس است. دانستن این مفهوم به شما کمک می کند تا بتوانید میزان سود و ضرر خود را در این بازار بزرگ مالی محاسبه کنید. با زند تریدرز همراه باشید تا شما را با اصطلاح دیگری در بازار فارکس و نحوه محاسبه آن آشنا نماییم.

مفهوم پیپ Pip در بازار فارکس چیست؟

به کوچکترین میزان نوسان قیمت روی چارت در بازار فارکس پیپ می گویند. پیپ Pip در بازار فارکس ، مخفف عبارت Percentage in point است و به معنای واحد در درصد. تغییرات کوچکی که بین ارزش دو جفت ارز در برابر یکدیگر صورت می گیرد با واحد پیپ Pip نشان داده می شود. معمولا چهارمین عدد اعشاری نرخ جفت ارز را پیپ Pip در نظر می گیرند. بنابراین می توان گفت، پیپ Pip واحد اندازه گیری نوسان قیمت جفت ارزها می باشد.

البته برای برخی از ارزها مثل ین ژاپن ، رقم دوم اعشار به عنوان پیپ Pip محسوب می شود. یا حتی در برخی از نرم افزارهای معاملاتی عدد پنجم بعد از اعشار را پیپ Pip در نظر می گیرد.

برای روشن تر شدن این مطلب مثالی آورده ایم :

فرض کنید قیمت جفت ارز EUR/USD از 1.1401  به 1.1403  تغییر پیدا کند. در این صورت قیمت جفت ارز به اندازه ی 2 پیپ افزایش پیدا کرده است.

حال که تا حدودی با مفهوم پیپ Pip در بازار فارکس آشنا شدید، لازم است بدانید که ارزش هر پیپ بر اساس واحدهای ارزی مختلف چگونه محاسبه می شود. در ادامه به ذکر این مطالب می پردازیم.

پیپ Pip در بازار فارکس

چگونه ارزش یک پیپ Pip در بازار فارکس را محاسبه کنیم؟

به طور کلی ارزش یک پیپ از حاصلضرب آن پیپ در میزان لات یا حجم معامله آن جفت ارز محاسبه می شود.

به این نکته توجه کنید که در محاسبه ی پیپ Pip ، ارز پایه یا کیوت quote  در نظر گرفته می شود، به همین دلیل ارزش آن در جفت ارزهای مختلف متفاوت است.

به طور استاندارد یک لات برابر است با 100000 واحد از ارز پایه و یک مینی لات برابر است با 10000 واحد از ارز پایه.

در جفت ارز EUR/USD ، ارز پایه دلار است و اگر یک پیپ حرکت قیمت داشته باشیم، با احتساب یک لات حجم معامله، ارزش پیپ برابرست با :

10=0.0001*100000

همینطور اگر شما با حجمی معادل 0.1 لات وارد معامله شوید هر یک پیپ نوسان روی چارت معادل ۱ دلار برای شما سود یا ضرر به همراه خواهد داشت. و اگر با حجم 0.01 وارد معامله شوید، هریک پیپ نوسان روی چارت معادل 0.1 دلار برای شما سود یا ضرر به همراه دارد.

در حقیقت این عبارت به ما نشان می دهد که یک پیپ حرکت قیمت ها به اندازه 10 دلار می باشد، بنابراین زمانی که قیمت، یک لات در جهت معامله حرکت کند، تریدر 10 دلار سود می کند و برعکس اگر قیمت جفت ارز یک لات ، در جهت مخالف معامله حرکت کند، معامله گر 10 دلار ضرر می کند.

نحوه ی تبدیل ارزش پیپ Pip در بازار فارکس

در بخش قبلی محاسبات را بر مبنای دلار انجام دادیم. حال فرض می کنیم که موجودی حساب شما دلار نباشد و پوند انگلیس یا GBP باشد. در این صورت هر دلاری که در بخش قبلی محاسبه شد، باید به پوند تبدیل شود.

پیپ Pip در بازار فارکس

برای این منظور کافیست یک دلار را بر نرخ جفت ارز GBP/USD تقسیم کنید. عددی که به دست می آید، نشان دهنده ی این است که به ازای هر یک پیپ حرکت قیمت، نسبت به موجودی حساب خود چقد سود یا ضرر می کنید.

ذکر مثالی برای درک بهتر این مفهوم

اگر نرخ GBP/USD ، برابر با 1.2863 باشد، از آنجا که پوند نسبت به دلار ارزش بیشتری دارد، از تقسیم یک دلار بر 1.2863 ، عدد 0.7774   به دست می آید. یعنی به ازای یک پیپ حرکت قیمت ، در زمانی که حجم معاملات 10000 واحد GBP/USD باشد، به اندازه 0.7774 پوند سود یا ضرر خواهید داشت و زمانی که حجم معاملات 100000 واحد GBP/USD باشد، در این صورت عدد حاصل 7.774  می باشد.

پیش تر گفتیم که یک مورد استثنا برای ین ژاپن وجود دارد و زمانی که معاملاتی با حجم یک مینی لات انجام می دهید، یک پیپ حرکت قیمت ارزشی معادل 100 ین و زمانی که معاملات با حجم یک لات استاندارد انجام می شود، یک پیپ حرکت ارزشی معادل 1000 ین پیدا می کند.

کلام پایانی

در این مقاله شما را با مفهوم پیپ Pip در بازار فارکس آشنا نمودیم و در مورد نحوه محاسبات آن توضیحاتی را با ذکر مثال عنوان کردیم. امید است با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات خود را در خصوص اصطلاح پیپ pip دریافت نموده باشید

.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید