اندیکاتور ایچیموکو چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور ایچیموکو چیست و چه کاربردی دارد؟

این سوال بسیاری از تازه واردان دنیای سرمایه گذاری است که می خواهند بدانند ایچیموکو چیست ؟ ایچیموکو یک اندیکاتور است و به دلیل این که خطوط آن زیاد است، عده ای فکر می کنند که یادگیری آن آسان نیست و تصورشان این است که قضیه اندیکاتور ایچیموکو بسیار پیچیده است. اما واقعیت امر چنین نیست. در این مقاله زند تریدرز به زبان ساده شما را با ایچیموکو و کاربرد آن در دنیای سرمایه گذاری آشنا کرده است. لطفا همراه ما باشید.

آشنایی با اندیکاتور ایچیموکو

این اندیکاتور در سال 1930 توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام Goichi Hosoda طراحی شد و معنای آن عبارتست از “دیدن روند حرکت قیمت در یک نگاه”. در واقع شما می توانید توسط اندیکاتور ایچیموکو ، تعادل بازار را در یک نگاه متوجه شوید.

ایچیموکو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که این بخش ها شامل خطوطی می باشد که هر خط بیانگر مفهوم خاصی است که در کنار یکدیگر می توانند به معامله گر دید صحیحی در مورد روند حرکت بازار ارارئه دهد. این بخش ها عبارتند از :

  • ابر ایچیموکو یا (Ichimoku Cloud) : این بخش شامل دو خط می باشد که تفاوت بین این دو خط هاشور یا سایه می خورد. این خط ها عبارتند از میانگین 9 دوره ای، میانگین 26 دوره ای.
  • خط میانگینی از این دو میانگین گفته شده
  • میانگین 52 دوره ای
  • خطی با تاخیر یا (Lagging Span)

ایچیموکو

در حقیقت ایچیموکو ، اندیکاتوری است که بر اساس میانگین گیری عمل می کند و میانگین قیمت ها در دوره های مختلف در کنار یکدیگر خطوطی را ایجاد می کند که با نگاهی ساده به این خطوط می توان روند حرکت بازار را متوجه شد.

کاربردهای اندیکاتور ایچیموکو

از آنجا که این اندیکاتور به خوبی می تواند خطوط مقاومت و خطوط حمایت را در نمودار بازار مشخص کند، بسیار کاربردی و مفید محسوب شده و در موارد زیر کاربرد دارد :

  • تشخیص خط روند
  • سنجش شتاب روند
  • تولید سیگنال های معاملاتی
  • بررسی و نگاه به آینده ی بازار
  • و …

به این ترتیب معامله گران می توانند با درک صحیحی که از این اندیکاتور به دست می آورند، سیگنال های مناسبی را برای ورود و خروج در بازارهای معاملاتی داشته باشند.

اعداد مورد استفاده در محاسبه میانگین ها بیانگر چیست؟

پیش تر در مورد بخش ای مختلف اندیکاتور ایچیموکو صحبت کردیم و گفتیم که این میانگین ها در دوره های 9، 26 و 52 روزه محاسبه می شود. شاید بپرسید چرا این اعداد انتخاب شده است و عددهای انتخاب شده نشان دهنده چیست؟ در این بخش به توضیح این اعداد پرداخته ایم.

ایچیموکو

زمانی که ارائه دهنده ی ایچیموکو مشغول طراحی این اندیکاتور بود، بازارهای معاملاتی یک روز در هفته تعطیل بود. بنابراین از 10 روز، 1 روز تعطیل می شد و 9 روز کاری وجود داشت و بر همین اساس، یک ماه برابر بود با 26 روز کاری و دو ماه برابر با 52 روز کاری. به این ترتیب میانگین ها را بر اساس روزهای کاری بازار و با استفاده از این اعداد به دست آوردند.

البته امروزه در ارتباط با تغییر این اعداد و نحوه ی محاسبه ی میانگین ها اختلاف نظر وجود دارد و عده ای معتقدند که این دوره ها به 10، 30 و 60 تغییر پیدا کند و عده ای دیگر ترجیح می دهند که از همان اعداد سنتی استفاده کنند.

چگونه با توجه به اندیکاتور ایچیموکو تصمیم گیری کنیم؟

آنچه برای انجام معاملات در بازار توسط اندیکاتور ایچیموکو برای شما تعیین کننده خواهد بود، توجه به نسبت موقعیت نمودار قیمت، به خطوط ایچیموکو روی نمودار می باشد.

نمودار قیمت می تواند در سه موقعیت مختلف نسبت به این اندیکاتور قرار داشته باشد.

  • نمودار قیمت در ابر ایچیموکو : در این شرایط نمی توان در مورد وضعیت بازار تصمیم گیری کرد
  • نمودار قیمت در بالای ابر ایچیموکو : این به معنای یک نوع ناحیه حمایت قوی می باشد
  • نمودار قیمت در پائین ابر ایچیموکو : این به معنای نقش مقاومتی مهمی می باشد و نشان دهنده این است که روند بازار با مشکل مواجه شده است.

ایچیموکو

ساختار ایچیموکو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

ساختار اندیکاتور ایچیموکو عبارتست از :

  • تنکان
  • کیجون
  • سنکو A
  • سنکو B
  • چیکو

در ادامه به اختصار هریک از آن ها را توضیح خواهیم داد. همچنان با ما همراه باشید.

معرفی تنکان در اندیکاتور ایچیموکو

تنکان Tenkan را به عنوان خط تبدیل در این نمودار می شناسند. با به دست آوردن میانگین بیشترین قیمت بالا و کم ترین قیمت پائین طی 9 دوره قبلی، تنکان به دست می آید.

قیمت های بالای خط تنکان، نشان دهنده جایی است که عرضه بیشتر از تقاضا بوده و بر عکس، قیمت های پائین تنکان مکان غلبه ی تقاضا بر عرضه می باشد.

 معرفی کیجون در اندیکاتور ایچیموکو

کیجون Kijun در این اندیکاتور عبارتست از خط پایه یا Base Line .  این نمودار حاصل از محاسبه میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پائین طی 26 دوره قبل به دست می آید. کیجون در حقیقت نشان دهنده تعادل بین خریداران و فروشندگان است.

کومو در اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین بخش ایچیموکو ، ابر ایچیموکو یا همان کومو می باشد. کومو از دو بخش تشکیل شده است. این دو بخش عبارتند از :

  • سنکو A یا Span A
  • سنکو B یا Span B

سنکو A چیست؟

 در بخش های قبلی شما را با کیجون و تنکان آشنا کردیم. سنکو A یا Span A ، از میانگین گیری تنکان و کیجون به دست می آید. سنکو A ، نمودار را برای 26 روز آینده پیش بینی می کند.

در این صورت اگر سنکو A در حال افزایش باشد، روند قیمت ها صعودی بوده و اگر بر عکس سنکو A در حال کاهش باشد، قیمت ها نزولی می باشد.

سنکو B چیست؟

سنکو B یا Span B حاصل از میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پائین در 52 روز گذشته می باشد و به علاوه 26 روز آینده را پیش بینی می کند.

چنانچه سنکو B در حال افزایش باشد، قیمت ها روند صعودی دارد و چنانچه سنکو B در حال کاهش باشد، قیمت ها دارای روند نزولی می باشد.

اگر سنکو B ، حالت افقی داشته باشد، در این صورت خطوط مقاومتی به دست آمده بسیار قوی خواهد بود و در دراز مدت سنکو B به عنوان یک نقطه تعادل محسوب می شود.

حال که با دو بخش کومو یا ابر ایچیموکو آشنا شدید، می خواهید بدانید که ابر کومو چه اطلاعاتی را درباره خط روند به شما می دهد؟ پس همچنان با ما همراه باشید.

ابر ایچیموکو یا ابر کومو بیانگر چه اطلاعاتی است؟

زمانی که نمودار اندیکاتور ایچیموکو را بررسی می کنید، با توجه به اینکه قیمت فعلی بازار بالای ابر کومو باشد یا پائین آن و یا میانه ی کومو باشد، نتایج متفاوت است. به طور مثال :

  • اگر قیمت فعلی بالای کومو باشد، روند رشد قیمت ها صعودی است و بالعکس.
  • اگر قیمت فعلی در میانه ابر کومو باشد، به این معنا است که قیمت ها ایستا می باشد.

ایچیموکو

چیکو در ساختار اندیکاتور ایچیموکو

چیکو بخشی قدرتمند از ایچیموکو است، اما بسیار ساده است. چیکو قیمت بازگشته مربوط به 26 روز قبل می باشد. اگر نمودار مربوط به چیکو، از قیمت 26 روز قبل پائین تر باشد، روند نمودار نزولی است و اگر نمودار چیکو از قیمت 26 روز قبل بازار بالاتر باشد، روند نمودار صعودی خواهد بود.

البته بسیاری از معامله گران این بخش از ایچیموکو را نادیده می گیرند.

کلام پایانی

ایچیموکو یک اندیکاتور کاربردی و مفید می باشد که به معامله گر کمک می کند تا تنها در یک نگاه بتواند روند حرکت بازار را تشخیص دهد.

با استفاده از مطالبی که در این مقاله ذکر کردیم، شما می توانید نمودار ایچیموکو را به راحتی تحلیل کنید و با بررسی بخش های آن بتوانید روند صعودی یا نزولی بازار را تشخیص دهید.

دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید