تفاوت اسپرد و باکتینگ چیست ؟ درک مفهوم باکتینگ

تفاوت اسپرد و باکتینگ چیست ؟ درک مفهوم باکتینگ

برای درک بهتر تفاوت اسپرد و باکتینگ در ابتدا لازم است با مفهوم اسپرد آشنا شویم

اسپرد می تواند معانی مختلفی در امور مالی داشته باشد. به طور کلی، اسپرد به تفاوت یا شکافی که بین دو قیمت وجود دارد، اشاره دارد.

در یکی از رایج‌ترین تعاریف، اسپرد شکاف بین قیمت پیشنهادی(Ask) و تقاضای(Bid)  یک دارایی خاص مانند سهام، اوراق قرضه یا کالا می باشد که به عنوان اسپرد بین Ask و Bid شناخته می شود. اسپردها همچنین می توانند در بازارهای مالی بین دو یا چند دارایی مثل اوراق قرضه، سهام یا قراردادهای مشتقه و غیره ایجاد شوند.

تفاوت اسپرد و باکتینگ

علاوه بر بازارهای مالی ، اسپرد می تواند در سایر فعالیت های مالی نیز تعریف شود. برای مثال در پذیره نویسی اوراق بهادار، اسپرد می تواند به معنای تفاوت بین مبلغ پرداختی به صادرکننده اوراق بهادار و قیمتی که سرمایه گذار برای آن اوراق بهادار پرداخت می کند ( یعنی هزینه ای که پذیره نویس برای خرید یک انتشار می پردازد، در مقایسه با قیمتی که در آن قیمت ، اوراق بهادار پرداخت می شود) نیز تعریف شود.

در اعطای وام، اسپرد می تواند به قیمتی که وام گیرنده بالاتر از بازده معیار برای دریافت وام می پردازد نیز اشاره داشته باشد. برای مثال، اگر نرخ بهره اصلی 3 درصد باشد و وام گیرنده با نرخ 5 درصد وام مسکن دریافت کند، اسپرد 2 درصد است.

اسپرد برای یک تریدر بسیار با اهمیت است و در معاملات فارکس این مورد بسیار برجسته می باشد و بسته به عوامل مختلفی از جمله لیکوئیدیتی مارکت، شرایط بازار و سیاست های قیمت گذاری خود بروکر می توانند متفاوت باشند.

برخی از بروکرها اسپردهای ثابت را دریافت می کنند، در حالی که برخی دیگر اسپردهای متغیری را دریافت می کنند که می تواند بر اساس شرایط بازار نوسان داشته باشد. برای معامله گران مهم است که اسپردهایی را که به آنها پیشنهاد می شود درک کنند، زیرا می توانند تأثیر قابل توجهی بر هزینه کلی معامله داشته باشند.

نکته ی مهمی که در میزان اسپرد دریافتی یک بروکر وجود دارد آن است که میزان زیاد شدن یا کم شدن اسپرد توسط یک بروکر به میزانی باشد که برای یک تریدر توجیه اقتصادی داشته باشد.

علاوه بر این، خطرات بالقوه دیگری در ارتباط با اسپرد وجود دارد:

ریسک نقدینگی (Liquidity)  می‌تواند خرید یا فروش دارایی‌ها را هنگام افت لیکوئیدیتی دشوارتر کند و در نتیجه اسپرد گسترده‌تر و هزینه‌های معاملاتی را افزایش دهد(به بیان ساده تر ، زمانی که لیکوئیدیتی کاهش می یابد در واقع پول تازه در مارکت کمتر می شود و ممکن است معاملات در قیمت های بدتری انجام شوند).

در بازارهای پر نوسان مانند نزدک و داوجونز ریسک نوسان(Volatility risk)  می‌تواند پیش‌بینی دقیق جهت و میزان حرکت قیمت را دشوارتر کند، که می‌تواند بر سودآوری یک معامله تأثیر بگذارد چرا که ممکن است در این بازارها اسپرد بزرگتر شود و ضرر بیشتری را بر تریدر تحمیل کند.

اما در مقابل Bucketing یک عمل غیراخلاقی است که به موجب آن یک بروکر با گمراه کردن مشتری خود در مورد اجرای یک معامله خاص، سود ایجاد می کند.

به طور خاص، به وضعیتی اشاره دارد که در آن بروکر تأیید می کند که معامله درخواستی یک تریدر بدون اجرای دقیق آن اوردر انجام شده است و در این شرایط بروکر تلاش می‌کند تا اوردر را با قیمتی مطلوب‌تر از قیمتی که به مشتری ارائه می‌شود، اجرا کند.

فاصله ی بین این دو قیمت توسط بروکر به عنوان سود نگهداری می شود، بدون اینکه این واقعیت را برای مشتری خود فاش کند.

درک باکتینگ (Bucketing)

Bucketing یک عمل تجاری غیراخلاقی است چرا که در این عمل منافع بروکر بر منافع تریدر ارجحیت دارد و در عین حال مشتری را گمراه می کند که فکر کند به منافع وی اولویت داده شده است.

به طور خاص، Bucketing با بهره برداری از اعتمادی که مشتری نسبت به بروکر دارد، عمل می کند. تریدر با انجام معاملات خود از طریق بروکر بر این باور است که بروکر بهترین شرایط موجود را هنگام اجرای آن ترید فراهم می کند.

با این حال، در عمل، بروکرهای درگیر Bucketing از این اعتماد مشتری با دروغ گفتن به وی سوء استفاده می کنند. هنگام پردازش سود یک معامله یا ضرر در یک معامله با کندل سازی ، به مشتری می‌گویند که معامله  را با قیمت مشخصی بسته اند ( چه با سود و یا ضرر )  ، در حالی که در واقع معامله  را با قیمتی متفاوت بسته اند و مابه‌التفاوت را به عنوان سود برای خود نگه داشته‌اند.

در اکثر مواقع ، هنگامی که بروکر عملیات باکتینگ را انجام می دهد ، طرف حساب مشتری خود بروکر می باشد ، در واقع مشتری در فضای آزاد ترید خود را انجام نمی دهد و طرف حساب تریدر ، بروکر می باشد. پس برای انتخاب یک بروکر باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما بروکر انخابی شما توسط یک رگولاتوری قوی مورد تأیید باشد.

CFTC از باکتینگ با عنوان تجارت برابر (Trading Against) نیز یاد کرده که به معنی ترید در مقابل بروکر می باشد ، یعنی طرف مقابل شما بازار آزاد نیست و شما با فریب بروکر ، با خود بروکر معامله ی خود را انجام می دهید و بروکر علاوه بر سود بردن از طریق اسپرد دریافتی و کمیسیون ، از طریق باکتینگ نیز از شما سودی را دریافت و در سطل خود نگهداری می کند .

این بدان معناست که در بلند مدت شما با توهم سودآوری تریدهای خود را انجام می دهید ، در صورتیکه این بروکر است که سود بدون ریسک را تجربه کرده و سرمایه ی شما را وارد ریسک می کند.

تفاوت اسپرد و باکتینگ

بنابراین پیشنهاد می شود برای دوری از چنین فریبی از بروکرهای با رگولاتوری قوی وتأیید شده استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص رگولاتوری و شرایط بروکر انتخابی خود می توانید به وبسایت https://brokercheck.finra.org/ مراجعه کرده و با جستجوی نام بروکر خود از سربرگ firm به اطلاعات جامعی در خصوص بروکر خود دست پیدا کنید.

در اینجا نحوه بررسی ثبت یک بروکر فارکس در FINRA آمده است:

از وب سایت BrokerCheck FINRA دیدن کنید.

نام بروکر فارکس یا شماره ثبت آن را وارد کنید.

روی “جستجو” کلیک کنید تا کارگزار خود را در نتایج ارائه شده پیدا کنید.

جزئیات ثبت کارگزار خود را بررسی کنید، که شامل اطلاعاتی در مورد وضعیت نظارتی، مجوز، و هرگونه اقدام انضباطی علیه آن خواهد بود.

 

نکات مهمی که در انتخاب بروکر باید مد نظر داشته باشید:

  • قبل از متعهد شدن به یک بروکر، همیشه باید مشخصات امنیت آن بروکر را بررسی کنید، این مشخصات شامل بررسی اطلاعات نظارتی آنها در مورد خود می شود. یک بروکر قانونی نام رگولاتورهایی را که بر عملیات آن نظارت می کنند و شماره(های مجوز) آن را اعلام می کند. این اطلاعات معمولا در پایین وب سایت آنها نمایش داده می شود.
  • به یاد داشته باشید، اگر بروکر شما درگیر معاملات فارکس است، باید در سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) نیز ثبت شود.

در پایان لازم است یادآوری کنم ممکن است بروکر انتخابی شما به دلیل آنکه کشور عزیزمان تحت تحریم می باشد در این سایت ثبت نشود ، پس بهتر است با دیدی کامل و دقیق بروکر خود را انتخاب کنید تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره آموزش تحلیل جامع

دوره آموزش تحلیل جامع

۱۵
۰
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

۲۱۸
۰
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
تکمیل شده
دوره پیش نیاز ولوم تریدینگ
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید