تفاوت قرارداد آتی و پیمان آتی

در این پست می‌خوانید:

تفاوت قرارداد آتی و پیمان آتی چیست ؟ امروز در این مقاله قصد داریم به و دو مبحث قرارداد آتی (FORWARD CONTRACTS ) و پیمان آتی ( FUTURES CONTRACTS ) بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

قرارداد آتی ( forward contracts):

در این نوع قرارداد ما دوطرف داریم خریدار و فروشنده که در آن خریدار و فروشنده طبق توافقی که از قبل داشته اند یک کالا را در زمان و قیمت مشخص معامله می کنند.قراردادهای فوروارد خارج از بورس و OTC بسته می شود و یکبار تسویه می شوند.

یک مثال از قرارداد آتی ( forward contracts):

یک فروشنده برنج را در نظر بگیرید این فروشنده اعلام می کند میزان مشخصی برنج را با قیمت کیلویی 80 هزار تومان در تاریخ مشخص شده به فروش می رساند ، در مقابل نیز یک خریدار وجود دارد که با شرایط فوق حاضر به خرید برنج با مبلغ مورد نظر در تاریخ مشخص است.

نکته:

در این بین قیمت برنج تا تاریخ مشخص شده معامله ممکن است دچار نوساناتی شود و در زمان تحویل به قیمت 90 هزار تومان برسد در این صورت فرد خریدار که در قسمت LONG معامله قرار دارد در هر کیلو به سود 10 هزار تومانی و فروشنده که در طرف SHORT معامله قرار دارد دچار ضرر و زیان می شود و عکس این موضوع نیز صدق می‌کند در واقع طرفین معامله ریسک یکدیگر را می خرند.

قرارداد آتی (forward contracts) خود به نوع تقسیم می شود

در نوع اول قرارداد آتی در پایان موعد قرارداد هیچ کالایی رد و بدل نمی شود بلکه ارزش آن تسویه می شود.

به طور مثال در پایان موعد قرارداد اگر SPOT PRICE ما بالا رفته باشد فروشنده در زمان تحویل قرارداد به جای تحویل کالا تفاوت قیمتی آن را پرداخت می کند و عکس این موضوع نیز صدق می کند که به این نوع قرارداد Contracts ferdiffernces یا Non_Deliverable forwards گفته می شود که در آن طرفین معامله تفاوت ارزش را با هم تسویه می کنند.

نوع دیگری از قرارداد آتی وجود دارد که به آن Deliverable forwards گفته می شود که در آن حتی با وجود تغییر Spot price در زمان مقرر فروشنده کالا را به خریدار تحویل می دهد که در آن معامله بر اساس قیمت توافق شده انجام می شود و فرقی ندارد که Spot price بالا یا پایین رفته باشد.

از خصوصیات معاملات قرارداد آتی( فوروارد) می توان به چند مورد اشاره کرد:

1_ریسک انجام معامله بین طرفین تقسیم می شود

2_معامله استاندارد شده نیست (یعنی حجم معاملات در قرارداد فوروارد مشخص نیست و بر اساس تفاهم میان خریدار و فروشنده صورت می گیرد)

3_این نوع قراردادها ثبت شده نیستند و خارج از بورس بسته می شوند

پیمان آتی(Future Contracts)

در این نوع قرارداد هم تفاهم نامه ای بین خریدار و فروشنده وجود دارد اما نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که یک عامل بین خریدار و فروشنده وجود دارد که باعث می شود خریدار و فروشنده یکدیگر را نشناسند و باعث می شود خریداران زیادی در کنار فروشنده های زیادی وجود داشته باشد.

یک نکته مثبت در این نوع معامله این است که خریدار ، قیمت دارایی را که میخرد اگر احساس کند که در آینده ممکن است افت کند می تواند از معامله خارج شود و ضرر خود را به حداقل برساند.

در واقع قراردادهای فیوچرز بر خلاف قراردادهای فوروارد یک بار تسویه نمی شوند و می توان به دفعات تا زمان موعد به معامله وارد یا خارج شد.

به چند خصوصیت این بازار(پیمان آتی ) اشاره می کنیم:

1_بدون ریسک طرف مقابل یعنی ریسک هر فرد به صورت مجزا است

2_تضمین می شود که طرفین معامله به تعهدات خود عمل می کنند (چون این معامله ها بر اساس قوانین دولتی انجام می شود)

3_این نوع معاملات استاندارد شده هستند (که در آن حجم ها مشخص است)

که این موارد تفاوت مابین قرارداد های قرارداد آتی( فوروارد) وپیمان آتی( فیوچرز) است.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره آموزش تحلیل جامع

دوره آموزش تحلیل جامع

۱۵
۰
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

۲۲۰
۰
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
تکمیل شده
دوره پیش نیاز ولوم تریدینگ
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید