تفاوت معاملات فارکس و فیوچرز

در این پست می‌خوانید:

امروز قصد داریم در مورد تفاوت معاملات فارکس و فیوچرز و حساب Hedging و Netting به بحث و بررسی بپردازیم پس اگر می خواهید به تفاوت های حساب Hedging و Netting پی ببرید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

در پایان این مقاله شما متوجه خواهید شد که چرا باید این مسئله را بدانید و اینکه چه کمکی به فهم order flow برای معامله گران می کند.

تفاوت معاملات فارکس و فیوچرز

حساب Hedging

 Hedging حسابی که تا به امروز در معاملات فارکس داشته اید است

زمانی که ما یه معامله buy می زنیم و معامله long را باز می کنیم و یک حد ضرر و سود را مشخص می کنیم قیمت حرکت می کند و به یک محدوده می رسد و ما تصمیم می گیریم یک sell بزنیم و معامله short را باز می کنیم و حد ضرر و سود را مشخص می کنیم.در حساب Hedging معامله long و short ما دو معامله متفاوت محسوب می شوند که حد ضرر و حد سود متفاوت دارند.

در حساب Hedging  ممکن است ما یک معامله buy بزنیم و زمانی که قیمت به سمت بالا حرکت کرد حتی می توانیم یک buy دیگر بزنیم که هرکدام حد سود و ضرر متفاوت خود را دارند.که این دو معامله از هم مجزا می باشد و ممکن است یکی از آنها در سود و دیگری در ضرر باشد.

از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن CFT  Hedging بود البته برای اینکه قراردادی را که در فیوچرز دارند در اینجا بتوانند خلاف آن را داشته باشند و بتوانند پول های خود را hedg کنند

حساب Netting

حساب Netting یا حساب تسویه می باشد. به طور مثال ما تصمیم می در قیمت جاری که ما آن را 1 در نظر می گیریم و با سه lot یه معامله buy را باز می کنیم و زمانی که قیمت حرکت کرد ما تصمیم میگیریم یک معامله sell  را با سه lot باز کنیم که در واقع سه lot معامله sell  با سه lot معامله buy تسویه می شود.

حال اگر فرض کنیم که قیمت از 1 به 5 رسیده باشد،تفاوت را حساب می کنیم جایی را که خرید زده ایم و جایی که فروش زده ایم به علاوه تفاوت را در نظر می گیریم و مابه تفاوت سود ما محسوب می شود.

در حساب Netting در واقع sell به نوعی tp(حد سود) ما محسوب می شود.

حال فرض می کنیم در قیمت 1 ما سه lot ، buy زده ایم و تصمیم می گیریم در قیمت 2 نیز سه lot دیگر خرید بزنیم که در این صورت معامله ما شش lot مجزا محسوب نمی شود بلکه میانگین خرید ما در اینجا مهم می باشد و معامله خرید ما در قیمت میانگین 1/5 در نظر گرفته می شود.

در واقع بازار فیوچرز بدین شکل نیست که ما دو پوزیشن جدا از هم داشته باشیم یعنی در یک جا خرید و یک جا فروش داشته باشیم.

در بازار فارکس ما دو واژه SL و TP را استفاده می کنیم در واقع SL و TP زمانی که ما خریدار باشیم SL و TP برای ما فروش می باشد اما یکی در سود و یکی در ضرر.

زمانی که معامله گری TP می گذارد در واقع می گوید دارایی را که در قیمت 10 خریده ام اگر قیمت به سمت بالا حرکت کرد حاضرم در قیمت 20 با سود بفروشم و چنانچه قیمت به سمت پایین حرکت کرد در قیمت 8 با ضرر بفروشم.

در واقع معامله گری که خریدار بوده در دو سطح یک جا در سود یک جا در ضرر فروشنده می باشد و در معامله Sell قضیه بالعکس می شود.

حال با یک مثال ساده تفاوت معاملات فارکس و فیوچرز را برای شما به صورت ساده در توضیح می دهیم.

فرض می کنیم ما یک خودرو را در قیمت 100 میلیون تومان خریده ایم و اگر قیمت خودرو به 150 میلیون برسد فروشنده خواهیم بود و همین طور اگر قیمت به 95 میلیون برسد مجددا ما فروشنده خواهیم.

در واقع ما در دو نقطه فروشنده هستیم یک جا در سود که به آن فروش در سود یا TP می گوییم و یک جا فروش در ضرر که به آن فروش ضرر یا SL می گوییم.

حال می خواهیم برعکس معامله بالا در نظر بگیریم یعنی جایی که زود تر می فروشیم فرض می کنیم ما خودرو خود را در قیمت 100 میلیون تومان بفروشیم حال اگر قیمت به سمت پایین حرکت کرد و به طور مثال در قیمت 80 میلیون تومان رسید ما خریدار می شویم چون خودرو را در قیمت 100 فروخته ایم و در قیمت 80 می خریم و در واقع TP یا حد سود در این منطقه قرار می گیرد و چنانچه قیمت پایین تر نیز بیاید ما سود بیشتری می کنیم و اگر قیمت 120 میلیون شود ما دچار ضرر می شویم چون مجبوریم آن را گرانتر بخریم و این را ضرر خود یا SL در نظر می گیریم که بیشتر از این دچار زیان نشویم.

در واقع ما دارایی را که فروخته ایم در دو سطح یک جا در سود یک جا در ضرر خریداریم.

در تمامی بازار ها ما حد سود و ضرر داریم و اینکه چرا ما این مسئله را مطرح کردیم به این دلیل است که در جلسات آموزشی بعدی با اصطلاح stop Phishing (شکار Sl) آشنا شویم در واقع ضررهای ما سود افراد دیگری هست که در بازار حضور دارند افراد بزرگی که دنبال این هستند که عده زیادی در یک سطح با ضرر فروشنده باشند و همه آن دارایی ها با ضرر از این عده زیاد بخرند و بالعکس.

این که گفته می شود Stop Phishing وجود ندارد اشتباه است stop Phishing در تمامی بازار ها وجود دارد.

بزرگان بازار همیشه در تلاش هستند که قیمت ها را پایین بیاورند تا افرادی که کم تجربه می باشند و افرادی که دارایی خود را در خطر می بینند مجبور شوند در قیمت پایین باضرر دارایی خود را بفروشند و بزرگان نیز حاضر هستند تمام دارایی دیگران در قیمت پایین خریدار باشند و در قیمت بالاتر با سود بفروشند به این دلیل stop Phishing گفته می شود چون در واقع بزرگان دیگران را شکار می کنند.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره آموزش تحلیل جامع

دوره آموزش تحلیل جامع

۱۵
۰
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

۲۲۰
۰
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
تکمیل شده
دوره پیش نیاز ولوم تریدینگ
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید