استاپ فیشینگ چیست؟ و تشخیص فیشینگ چگونه است؟

استاپ فیشینگ چیست؟ و تشخیص فیشینگ چگونه است؟

استاپ فیشینگ یا استاپ هانت چیست؟

استاپ فیشینگ یا استاپ هانت که به اختصار به آن فیشینگ (phishing)گفته میشود عبارت است از هدایت قیمت توسط بازارساز به نقاطی که حد ضرر اکثریت تریدرها در آنجا قرار دارد و هدف مارکت میکر از اینکار نقد کردن پوزیشن هایی است که قبلا اتخاذ کرده است که در متد ولوم تریدینگ تشخیص این رویداد با شفافیت کامل،امکان پذیر است.

استاپ فیشینگ چیست؟

استاپ فیشینگ ، توهم یا حقیقت؟

امروزه عده ی از فعالان بازار سرمایه بر این باور هستند که استاپ فیشینگ موضوعی ساختگی بوده و به دور از حقیقت است و فعال شدن حد ضرر تریدرها صرفا اتفاقی است که در طی حرکت قیمت می افتد و بازار ساز هیچگاه به قصد گرفتن استاپ تریدر ها ، قیمت را جهت دهی نمیکند.

در مقابل ،گروهی از تریدر ها که غالبا ولوم تریدر هستند استاپ هانت را یک حقیقت محرز میدانند و معتقدند بزرگان بازار با پول هایی که در اختیار دارند و با اتکا به مفهومی به نام جذب(Absorption)،مارکت را دقیقا به نقاطی که اکثریت معامله گران حد ضرر یا استاپ خود را در آنجا قرار داده اند هدایت کرده و پس از شکار استاپ تریدر ها از مارکت خارج میشوند.حال در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.

Absorption یا جذب چیست؟

برای درک بهتر مفهوم هدایت قیمت به نقاط مد نظر بازار ساز ابتدا باید با مفهومی به نام جذب یا ابزوربشن آشنا شویم:

جذب ، عبارت است از حرکت قیمت به سمت پول یا نقدینگی های بسیار بزرگ.به عبارت دیگر میتوان اردرهای بزرگ را همانند یک آهن ربا در نظر گرفت که قیمت را به سمت خود میکشند یا با یک تعریف زیبا تر از استاد زند که در مفاهیم آموزشی به تفصیل به این موضوع پرداخته اند؛ قیمت را میتوان فردی بسیار گرسنه توصیف کرد که دیوانه وار به دنبال نقدینگی است و هر جا پول بزرگی وجود داشته باشد ، دیر یا زود قیمت خود را به آن میرساند.

در واقع ابزوربشن،رویدادی است که شکل میگیرد و بازار ساز به خوبی از این ویژگی مارکت به نفع خود استفاده کرده و قیمت را به جایی که مد نظر خودش میباشد هدایت میکند.دقیقا جایی که انباشته از دستورات استاپ است و استاپ معامله گران،تارگت آن ها را نقد میکند.

حد ضرر و حد سود، تفاوت چیست؟

شاید برای شما این سوال مطرح شود که (SL)استاپ چیست؟ چگونه کار میکند؟ تارگت چیست؟ و مهمتر از آن تفاوت آن ها کجاست؟برای درک بهتر این موضوع (حد ضرر دیگران،حد سود بازار ساز) به بررسی مفاهیم مربوطه میپردازیم.

همانطور که در مقالات دیگر توضیح داده شده است ، سفارش ها (خرید/فروش)به دو صورت وارد بازار میشوند:

1.Market orders

Limit orders.2

دستورات مارکت ، در حقیقت سفارش هایی هستند که در همان لحظه و دقیقا در جایی که قیمت حضور دارد وارد میشوند به عبارت دیگر هنگامی که یک تریدر میخواهد در همین لحظه وارد پوزیشن شود از این دستورات استفاده میکند.به این معامله گران که به صورت دست به نقد حضور دارند و وارد پوزیشن میشوند اگرسیو تریدر میگویند.

دستورات لیمیت ، اردرهایی هستند که در قیمت های بالاتر یا پایینتر از حال حاضر بازار گذاشته میشوند و معامله گرانی که از این نوع دستورات استفاده میکنند به عنوان پسیو تریدر ها شناخته میشوند یعنی افرادی که در یک قیمت خاص خریدار یا فروشنده هستند و تا رسیدن بازار به پرایس مد نظر خود،صبر میکنند.

در واقع این دستورات خرید و فروش که به آن صف خرید یا فروش هم گفته میشود در جایی ثبت میگردد که از آن به عنوان Order book یا دفترچه سفارشات یاد میشود.

حد ضرر و حد سود در استاپ هانتر

ساز و کار اجرای دستورات

همیشه خریدارانی که به صورت دست به نقد یا اگرسیو ، خواهان ورود به مارکت هستند از صف فروش یا فروشندگان پسیو میخرند و همچنین فروشندگان اگرسیو، از خریداران پسیو.این اصل مقدمه ی درک استاپ فیشینگ (Phishing) میباشد.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که دستوراتی که از جنس لیمیت یا پسیو هستند ، در اردربوک و دستوراتی که از نوع اگرسیو هستند در ماشین یا همان پلتفرم معاملاتی ما ذخیره میشوند.

به عبارت دیگر میتواند اینگونه تصور کرد که به ماشین یا پلتفرم معاملاتی خود دستور میدهیم زمانی که قیمت به جایی که مد نظر ما میباشد رسید، به صورت اگرسیو دستور خرید یا فروش مورد نظر ما را ،با حجم مشخص و از پیش تعیین شده وارد مارکت کند.

به تصویر اردر بوک بالا توجه کنید؛ در حال حاضر،عدد قیمت 4566.00  میباشد و ما قصد داریم به محض اینکه قیمت به عدد 4563.50 رسید وارد پوزیشن خرید شویم.حال طبق توضیحات بالا به ماشین خود دستور میدهیم زمانی که قیمت به عدد مد نظر ما رسید به صورت اگرسیو و در همان لحظه یک پوزیشن خرید برای ما اتخاذ کند.

حال با توجه به توضیحات ذکر شده به جمله ی زیر دقت کنید:

               

                  حد سود(TP)،از نوع پسیو و حد ضرر (SL) از نوع اگرسیو میباشد

 

این جمله در حقیقت توضیح دهنده ی بنیاد و مفهوم استاپ فیشینگ است.اجازه دهید با ذکر یک مثال درک این موضوع را تسهیل کنیم

تصور کنید پیش بینی کرده اید که قیمت قرار است به سمت پایین حرکت کند و یک پوزیشن فروش با حجم 1 کانترکت اتخاذ کرده اید.اکنون تارگتی که در نظر گرفته اید و طبیعتا در قیمت های پایینتر قرار گرفته است از نوع لیمیت اردرهایی میباشد که در صف خرید قرار گرفته و همچنین حد ضرری که برای پوزیشن خود تعیین کرده اید در قیمت های بالاتر و در ماشین معاملاتی شما ثبت گردیده است.

اما در کمال ناباوری مشاهده میکنید که قیمت بالا رفته و استاپ یا حد ضرر شما را فعال نموده و بعد از آن به حرکت خود به سمت پایین ادامه میدهد.چه اتفاقی افتاده است؟

پاسخ این است که استاپ شما توسط بازارساز شکار شده است.در حقیقت مارکت میکر از قیمت های خیلی کمتر و پایینتر.از قبل یک پوزیشن خرید داشته است و همانطور که متوجه شدید تارگت خود را که از جنس پسیو یا لیمیت اردر بوده است را در نقطه ای قرار داده که حد ضرر شما در آنجا قرار گرفته است و در حقیقت دستور استاپ شما که از جنس اگرسیو بوده،باعث شده حد سود وی که از نوع لیمیت و در اردربوک بوده نقد گردد.

این مفهوم برای پوزیشن های خرید هم صادق است.یعنی هنگامی که شما در یک نقطه وارد پوزیشن خرید میشوید و حد ضرر خود را مقداری پایینتر قرار میدهید، بزرگ بازار که در گذشته و در قیمت های بالاتر وارد دارای پوزیشن فروش بوده است ، حد سود خود را در همان نقطه ای قرار میدهد که شما حد ضرر خود را قرار داده اید.

 

نکته مهم:حد سود بزرگان بازار ، همان نقدینگی ها یا اردرهای بسیار بزرگی است که در اردر بوک ثبت میشود و باعث شکل گرفتن ابزوربشن میگردد و  طبق توضیحات ارائه شده ، قیمت به سمت این سفارش های بزرگ یا به عبارتی پول های بزرگ حرکت میکند و این همان لحظه ای است که در مارکت absorbtion شکل گرفته است.

 

اجرای دستورات شرطی در استاپ فیشینگ

به تصویر فوق توجه کنید؛ چارت یک ساعته طلا .نقطه ی B  جایی است که اکثر تریدرها وارد سل پوزیشن شده اند و استاپ خود را بالای این نقطه قرار داده اند اما بازارساز در نقطه ی C با یک شدو استاپ تمامی معامله گران را شکار کرده است چرا که از قبل و در نقطه A یک پوزیشن خرید داشته و تارگت خود را در نقطه C قرار داده تا استاپ دیگران حد سود پوزیشنش را نقد کند.

 

چگونه استاپ فیشینگ را تشخیص دهیم؟

اصلی ترین ابزار جهت مشاهده ی فیشینگ،فوت پرینت میباشد.همانگونه که در مقالات مربوطه اشاره گردید هنگای که در یکی از طرفین خریدار یا فروشنده ، در چند قیمت پشت سر هم هیچ حجمی وجود نداشته باشد (مشاهد 0) حاکی از شکل گرفتن استاپ هانتینگ است.به تصویر ذیل توجه کنید.

استاپ هانتر

این کندل فوت پرینت که در سقف مارکت مشاهده شده است بیانگر این است که در چندین قیمت متوالی تمامی حجم مارکت ازدستورات خرید ایجاد شده است.در حقیقت در چندین پرایس ، هیچ فروشنده ای وجود نداشته است و این اتفاق زمانی رخ میدهد که استاپ فروشندگان که از جنس خرید اگرسیو بود فعال شده و این دقیقا مفهوم استاپ فیشینگ میباشد.

به بیان دیگر تمامی خریدهایی که در این کندل مشاهده میکنیم صرفا حد ضرر فروشندگان بوده است و همانطور که توضیح داده شد ، حد ضرر پوزیشن های فروش از نوع خرید اگرسیو میباشد و این خرید های اگرسیو، تارگت خریداران که در اردربوک و در قسمت صف خرید ثبت شده است را نقد میکند.

 

لازم به ذکر است که تشخیص کامل و ماهرانه ی استاپ فیشینگ نیازمند آموزش های حرفه ای میباشد که در دوره ی جامع ولوم تریدینگ ، در بخش استاپ فیشینگ ، استاد زند با تبحر هرچه تمام تر به تدریس این مفاهیم بسیار مهم پرداخته اند همچنین شما با آموزش استراتژی های حرفه ای مربوط به ورود از فیشینگ قادر خواهید بود در همان نقطه ای که اکثریت مارکت با ضرر خارج میشوند ، ورود خود را انجام دهید و نقاط ورود بسیار زیبا و حرفه ای داشته باشید.

در پایان و پس از مطالعه ی این مقاله متوجه شدیم که استاپ فیشینگ یک حقیقت غیر قابل انکار و یکی از اصلی ترین اتفاقاتی است که غالبا در مارکت شاهد آن خواهیم بود و در صورت آموزش اصولی ولوم تریدینگ و تسلط به مبانی فوت پرینت و مفاهیم استاپ هانت ، میتوانیم از این رویداد به نفع خود استفاده نماییم تا به نقطه ی جذاب Your stop loss is my entry برسیم.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره آموزش تحلیل جامع

دوره آموزش تحلیل جامع

۱۵
۰
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

۲۱۸
۰
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
تکمیل شده
دوره پیش نیاز ولوم تریدینگ
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید