چگونگی مدیریت ریسک در فارکس

چگونگی مدیریت ریسک در فارکس
در این پست می‌خوانید:

مدیریت ریسک در فارکس برای شما این امکان را فراهم می کند تا مجموعه ای از قوانین را پیاده سازی کنید و اقداماتی صورت دهید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که هر تاثیر منفی در تجارت فارکس قابل مدیریت است. یک استراتژی موثر به یک برنامه ریزی مناسب از همان ابتدای کار نیاز دارد. بنابراین قبل از اینکه تریدینگ را به معنای واقعی آغاز نمائید، بهتر است برنامه ای برای مدیریت ریسک در فارکس داشته باشید. در این مقاله تیم زند تریدرز چگونگی مدیریت ریسک در فارکس را به شما آموزش خواهد داد.

حتما بخوانید : انتخاب بهترین بروکر فارکس

ریسک در فارکس چیست؟

به طور کلی ریسک در فارکس ، که هر معامله گر فارکس تلاش می کند از آن اجتناب کند، مربوط می شود به معاملاتی که باعث می شود سرمایه گذار کل سرمایه خود را از دست بدهد.

آیا تجارت در فارکس می تواند شما را ثروتمند کند؟ بله ، اما ترید در فارکس این گونه نیست که شما را سریعا به ثروت برساند و برای این منظور لازم است که وقت بگذارید، دانش لازم را به دست آورید و از خطرات احتمالی در بازار فارکس اجتناب کنید.

به عبارت دیگر وقتی سرمایه ای را به حساب تجارت فارکس واریز می کنید ، هدفتان این است که هر کاری انجام دهید تا از آن سرمایه گذاری به سود برسید و از هر چیز که باعث کاهش آن می شود اجتناب کنید.

مدیریت ریسک در فارکس

آشنایی با انواع ریسک در فارکس

این ریسک در معاملات فارکس است که برای شما شرایطی را فراهم می کند تا معاملاتتان بازدهی داشته باشد. معامله گران فارکس از تکنیک های مدیریت ریسک برای استفاده از ریسک های معاملات فارکس به نفع خود استفاده می کنند.

انواع ریسک در فارکس عبارتند از :

  • ریسک ارزی : این نوع ریسک در فارکس با نوسان قیمت ارز همراه است و قیمت خرید سرمایه های خارجی را کم و بیش افزایش می دهد.
  • ریسک نرخ بهره : این نوع ریسک در فارکس مربوط به افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ بهره است که بر نوسانات ارز تأثیر می گذارد. تغییرات نرخ بهره بر قیمت ارز تاثیر می گذارد زیرا با توجه به جهت تغییر نرخ ارز، میزان هزینه و سرمایه گذاری در یک نوع ارز، افزایش یا کاهش می یابد.
  • ریسک نقدینگی : نوعی ریسک است که در آن شما نمی توانید سرمایه خود را آنقدر سریع بخرید یا بفروشید تا از ضرر جلوگیری کنید.
  • ریسک اهرم یا لوریج : این نوع ریسک مربوط می شود به افزایش زیان هنگام معامله با حاشیه. در این نوع معاملات از آنجا که هزینه اولیه کمتر از ارزش معاملات ارزی است ، می توانید مقدار سرمایه ای را که روی آن ریسک کرده اید، نادیده بگیرید و فراموش کنید.

چگونه می توان از ریسک در فارکس اجتناب کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوئیم که در حقیقت شما نمی توانید از ریسک در معاملات فارکس اجتناب کنید، بلکه فقط می توانید این ریسک ها را بشناسید و آن ها را مدیریت کنید.

این بدان معناست که هنوز هم در فارکس معاملات از دست رفته وجود دارد، اما با تصمیم گیری درست در مورد هر معامله با استفاده از یک استراتژی خوب فارکس و سیستم مدیریت ریسک مناسب ، می توان از بلایایی مانند انفجار حساب جلوگیری کرد.

ریسک در فارکس

مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

به زبان ساده می توان گفت مدیریت ریسک در فارکس به این معناست که شما آمادگی لازم را داشته باشید که هر ریسکی که می تواند معاملات شما را تحت تأثیر قرار دهد کنترل کنید، مثلا بتوانید معاملات خود را به درستی مدیریت کنید.

در ادامه شما را با نحوه مدیریت ریسک در فارکس آشنا کرده ایم.

چگونگی مدیریت ریسک در بازار فارکس

در این بخش از مقاله به مواردی اشاره خواهیم کرد که با درک و به کارگیری آن ها می توانید با مدیریت ریسک در فارکس ، تریدینگ در این بازار بزرگ را با موفقیت بیشتری انجام دهید.

بازار فارکس را بشناسید

در بازار فارکس ، ارزهای سراسر جهان مانند GBP ، USD ، JPY ، AUD ، CHF و ZAR معامله می شود. فارکس که با عنوان foreign exchange یا FX شناخته می شود، در درجه اول توسط نیروهای عرضه و تقاضا هدایت می شود.

معاملات فارکس مانند هر صرافی دیگری عمل می کند که در آن شما یک دارایی را با استفاده از ارز خریداری می کنید؛ قیمت بازار به شما نشان می دهد که برای خرید ارز دیگری چقدر باید هزینه کنید.

سه نوع مختلف بازار فارکس وجود دارد :

  • بازار اسپات : در این نوع بازار، مبادله فیزیکی یک جفت ارز در نقطه دقیق معامله انجام می شود؛ یعنی “در محل”.
  • بازار فوروارد : در این نوع بازار، قرارداد خرید یا فروش مقدار مشخصی از ارز با قیمت معین ، در تاریخ معین در آینده یا در محدوده تاریخ های آتی به توافق رسیده است.
  • بازار فیوچر : در بازار فیوچر، قراردادی برای خرید یا فروش مقدار معینی از ارز با قیمت و تاریخ معین در آینده منعقد می شود. بر خلاف بازار فوروارد ، قرارداد فیوچر در فارکس از نظر قانونی لازم الاجرا است.

چگونگی مدیریت ریسک در فارکس

اهرم یا لوریج را به خوبی بشناسید

وقتی در مورد تحرکات قیمت فارکس با شرط های اسپرد یا CFD گمانه زنی می کنید ، در واقع شما با اهرم معامله می کنید؛ که این برای شما شرایطی را فراهم می کند تا از یک سپرده اولیه کوچک که به عنوان حاشیه شناخته می شود، در معرض بازار کامل قرار بگیرید. اما برای مدیریت ریسک در فارکس ، باید بدانید که تجارت با لوریج در فارکس علاوه بر اینکه مزایای خود را دارد، با ریسک های احتمالی نیز همراه است و ممکن است متضرر نیز بشوید.

یک برنامه تجاری مناسب داشته باشید

یک برنامه معاملاتی می تواند از طریق سهولت انجام معاملات در فارکس ، به عنوان ابزار تصمیم گیری شخصی به شما کمک کند. به علاوه، در حفظ نظم و انضباط در بازار بی ثبات فارکس می تواند به شما کمک بسیاری بکند. هدف از ایجاد یک برنامه معاملاتی در فارکس این است که شما بدانید چه چیزی را، در چه زمانی ، چرا و چقدر باید معامله کنید.

البته به این نکته ی بسیار مهم توجه داشته باشید که به منظور مدیریت ریسک در فارکس ، برنامه معاملاتی شما باید برای شخص شما و کاملا اختصاصی باشد. هرگز برنامه شخص دیگری را کپی نکنید ، زیرا به احتمال زیاد آن شخص اهداف ، نگرش ها و ایده های متفاوتی با شما خواهد داشت.

نرخ نسبت سود به زیان را تعیین کنید (risk-reward)

توجه داشته باشید که در هر معامله ، لازم است ریسکی که انجام می دهید، ارزش داشته باشد. در حالت ایده آل ، شما تمایل دارید که سودتان بیشتر از ضرری باشد که ممکن است متوجه شما شود. بنابراین به عنوان بخشی از برنامه معاملات و مدیریت ریسک در فارکس ، باید نسبت سود به زیان یا نسبت ریسک به پاداش را برای مقدار معینی که معامله می کنید، تعیین کنید.

احساسات خود را مدیریت کنید

نوسانات بازار ارز می تواند احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از مهم ترین مولفه های کلیدی که بر موفقیت شما در هر معامله ای تأثیر می گذارد ، خود شما هستید. احساساتی مانند ترس ، حرص و آز ، وسوسه ، شک و اضطراب می تواند باعث شود که شما در معاملات حرکتی را انجام دهید که نتیجه مطلوب برایتان حاصل نشود. در هر صورت ، اگر احساسات شما مانع تصمیم گیری درست شما بشوند ، می تواند به نتیجه معاملات شما آسیب برساند. پس برای مدیریت ریسک در فارکس لازم است که احساسات خود را به خوبی کنترل و مدیریت کنید.

آشنایی با نحوه مدیریت ریسک در فارکس

پیگیر اخبار و رویدادها باشید

پیش بینی تغییرات قیمت جفت ارز ها کار آسانی نیست، زیرا عوامل متعددی می توانند باعث نوسان بازار ارز شود. بنابراین برای اطمینان از کار خود ، لازم است اخبار و  اطلاعیه های بانک مرکزی ، اخبار سیاسی و … را پیگیری کنید و در جریان رویدادهای بازار قرار بگیرید.

با یک حساب demo شروع کنید

هدف ، این است که تجربه معاملات “واقعی” را تا حد ممکن بازآفرینی کند ، و برای شما این امکان را فراهم کند تا نحوه عملکرد بازار فارکس را درک کنید.

تفاوت اصلی بین نسخه دمو و حساب واقعی در این است که با یک نسخه دمو ، شما هیچ پول واقعی را از دست نخواهید داد، به این معنی که می توانید در یک محیط بدون ریسک عملکرد خود را مورد آزمایش قرار دهید.

کلام پایانی

به طور کلی می توان گفت اگر از استراتژی مدیریت ریسک در فارکس برخوردار باشید ، کنترل بیشتری بر سود و زیان خود خواهید داشت. در این مقاله نکات بسیار مهمی را در ارتباط با چگونگی مدیریت ریسک در فارکس برای شما عزیزان گفتیم، ابزارهای متنوعی نیز وجود که به شما کمک می کند در معاملات خود در فارکس موفق تر عمل کنید.

از همراهی شما تا پایان مقاله سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید