سه ویژگی قراردادهای آتی

در این پست می‌خوانید:

سه ویژگی قراردادهای آتی چیست ؟ . در این مقاله قصد داریم با سه اصطلاح یا ویژگی قراردادهای آتی ( بازار فیوچرز ) آشنا شویم پس در ادامه همراه ما باشید

سه ویژگی قراردادهای آتی

Open interest

واژه  Open interest  به معنی تعداد کل قرارداد های معوق که توسط فعالان بازار در پایان روز نگهداری می شود.

در واقع open interest ( یکی از سه ویژگی قراردادهای آتی ) معاملات باز ، بازار رو اندازه‌گیری می کند.

در واقع یکی از کلیدی ترین شاخص های جریان پول در بازار فیوچرز است به این دلیل که پول های را که تازه وارد بازار می شود می تواند بسیار مهم تر از پول های باشد که در بازار وجود دارند ، به این دلیل که این پول های تازه وارد شده به بازار می باشند که نمودارهای قیمتی را به حرکت در می آورند . و برای فعالان بازار بسیار مهم می باشد به این دلیل که

1-مارکت سنتیمنت را به خوبی درک می کنند و زمانی که تعداد فعالین بازار بیشتر و پول تازه وارد می شود متوجه می شوند که سنتیمنت بازار رو به رشد می باشد و در واقع روند بازار را نیز برای فعالین مشخص می کند.

2-قدرت نهفته در پشت قیمت ها را می توانند متوجه شوند.

اگر با بازار فیوچرز آشنایی داشته باشید این تجربه را داشته اید که در انتهای سشن معاملاتی روزانه تعداد قرارداد ها بالا می رود  و به خروج از قرارداد می پردازند این قیمت ها هستند که قیمت های مهمی می باشند که فعالین بازار آن را رصد می کنند که متوجه شوند قیمت ها در آینده به کدام سمت خواهد رفت.

زمانی که ما در بازار فیوچرز معامله‌ای را باز می کنیم open interest  بالا می رود به این معنا که پول تازه به بازار وارد شده است

و در مقابل زمانی که ما معامله ای را می بندیم open interest  پایین می آید.

مثال

شخص A پنج قرارداد را در بازار فیوچرز ثبت می کند که تا به اینجای کار open interest  ما 5 می شود و شخص B چهار قرارداد را ثبت می کند که در مجموع open interest به 9 می رسد و شخص C نیز دو قرارداد را ثبت می کند که open interest به 11 می رسد.

یازده قراردادی که در بازار فیوچرز باز شده است باعث می شود open interest بالا رود حال اگر هر کدام از اشخاص بخواهد معامله خود را ببندند فرض بر این می گیریم که این اشخاص چهار قرارداد خود را می بندند که در این صورت open interest  ما به 7 می رسد و در واقع open interest  پایین می آید و پول از بازار خارج می شود.

یک بار دیگر به این نکته اشاره می کنیم

چرا تعداد قرارداد های باز در بازار فیوچرز مهم می باشد ، به این دلیل که پول در جریان، در بازار فیوچرز را به ما نشان می دهد.

حال بررسی خواهیم کرد که open interest و  volume  چه تفاوت های با همدیگر دارند.

در open interest با افزایش معاملات باز ، افزایش می یابد و با بسته شدن معاملات کاهش پیدا می کنند.(منظور کل پوزیشن های باز در قرارداد های آتی می باشد)(نشانگر جریان نقدینگی ورودی و خروجی بازار است) زمانی که جریان نقدینگی در بازار بالا می رود به این معناست که تقاضا در آن بازار افزایش پیدا کرده است ما می توانیم روند را به سمت بالا مثبت ببینیم و بالعکس در واقع ما نمودار عرضه و تقاضا را می توانیم مشاهده کنیم و اینکه پول ورودی و خروجی بازار چه تاثیری می تواند در حرکت نمودار داشته باشد.

در مقابل volume به ما نشان می دهد با باز شدن با بسته شدن یک معامله افزایش پیدا می کند. (منظور کل خریدها و فروش های یک قرارداد آتی است)

معامله گران با ورود به بازار و افزایش open interest  از روند حمایت می کنند و با خروج از بازار باعث تغییر جهت روند می شوند.

Open interest  در پایان هر روز منتشر می شود.

ما در ویدیو آموزشی دیگری در مورد CFTC  و کارکرد های اون برای شما به طور کامل توضیح خواهیم داد

بخشی از گزارشات CFTC  به open interest  مربوط می شود در این گزارشات که به صورت هفتگی منتشر می شود برای تریدر ها ، فعالین اقتصادی ، بروکر ها ، big boy و سازمان ها نشان می دهند که open interest  در بازارهای مختلف به چه صورت بوده است.

نکته

برای تبدیل شدن به یک معامله گر خوب علاوه بر تکنیکی که آموزش دیده اید حتما باید گزارشاتی که به آنها اشاره شد را مد نظر داشته باشید و نحوه تحلیل این گزارشات را بدانید چرا که تحلیل این گزارشات از خود گزارش مهم تر می باشد.چرا که شما چگونه می خواهید از گزارشات CFTC استفاده کنید و اینکه سنتیمنت بازار را در بخش های مختلف (کشاورزی ، فلزات گرانبها ، موجودی نفت خام یا…) تحلیل کنید بسیار مهم می باشد.

 settlement price یا قیمت تسویه

قیمت تسویه ( یکی دیگر از سه ویژگی قراردادهای آتی ) به معنای میانگین قیمت معاملات در طول آخرین دوره زمانی می باشد

قیمت میانگین یا settlement price در بازار فیوچرز بسیار مهم است زیرا Clearinghouse در پایان هر روز معاملاتی تسویه را بر اساس آن انجام می دهد

هر بورسی در سراسر دنیا Clearinghouse  خود را دارد ، همه اعضای یک بورس موظفند در پایان هر سشن معاملاتی ، معاملات خود را از طریق Clearinghouse تسویه کند و بر اساس مارجین مورد نیاز Clearinghouse ، مبلغی را به Clearinghouse واریز کنند که برای پوشش مانده بدهی اعضا کافی است.

در واقع زمانی که در بازار فیوچرز فعالیت می کنیم از اهرم ها استفاده می کنیم ، و به طور کلی از بدهی استفاده می کنیم و برای اینکه در پایان روز معاملاتی بدهی ها تسویه شود Clearinghouse از margin استفاده می کند.

Clearinghouse سه نوع margin را ارائه می دهد

مارجین نیز یکی دیگر از سه ویژگی قراردادهای آتی می باشد.

IntraDay Margin

چنانچه شما معامله گر هستید و در معامله Buy یا Sell می باشید برای اینکه بتوانید معامله خود را باز نگه دارید باید مقدار مشخصی از سپرده خود باید به Clearinghouse واریز کنید و این واریزی توسط Clearinghouse قفل می شود به این معنا که شما نمی توانید با سپرده قفل شده فعالیتی را انجام دهید.

Initial Margin

به منظور فعالیت در بازار فیوچرز باید مقداری نقدینگی در حساب خود داشته باشید و اگر از مقدار مشخص شده کمتر باشد اجازه فعالیت در بازار فیوچرز را نخواهید داشت.

به طور مثال در مبحث Crude Oil

که در ویدیو گذشته توضیح داده شد Initial Margin شما 6,600 دلار می باشد به این معنی که در حساب شما باید 6,600 دلار نقدینگی وجود داشته باشد تا بتوانید در بازار فیوچرز فعالیت کنید‌.به این دلیل که هر تیک در بخش Crude Oil ده دلار می باشد و اگر با سه Contact وارد شوید به ازای یک تیک شما سی دلار را جابه‌جا می کنید پس در نتیجه حساب شما باید دارای پشتوانه لازم باشد تا بتوانید در این بازار فعالیت داشته باشید.

Maintenance Margin

که در واقع به آن Margin نگهداری گفته می شود.مارجین نگهداری درصدی از Initial Margin می باشد.چنانچه معامله گر وارد ضرر شود و از Maintenance Margin حسابش کمتر شود یک تماس را از Clearinghouse دریافت می کند مبنی بر اینکه باید حساب خود را شارژ کنید تا به میزان Initial Margin نزدیک شوید در غیر این صورت معامله شما بسته خواهد شد و Clearinghouse تسویه کامل را انجام خواهد داد.

Open interest ، settlement price و Margin سه ویژگی قراردادهای آتی در بازار فیوچرز می باشند که در این مقاله ( با عنوان سه ویژگی قراردادهای آتی) مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید