انواع کندل در نرم افزار نینجا تریدر

انواع کندل در نرم افزار نینجا تریدر

در نرم افزار نینجاتریدر مانند دیگر پلتفرم های معاملاتی، می توان انواع کندل ها را با اشکال مختلفی ایجاد کرد. از مرسوم ترین آنها می توان به «کندل بر اساس زمان» اشاره کرد. اصطلاح «تایم فریم» که امروزه گفته می شود نیز چارچوب زمانی کندل است. تایم فریم هایی مثل یک ساعته، چهار ساعته، روزانه ، پنج دقیقه و … . اساس همگی این موارد زمان است.

بدین معنی که میبایست زمان صرف شود تا کندل خاتمه یافته و بسته شود. اما این تنها نگرش بر رفتار قیمت نیست!  نرم افزار نینجاتریدر این امکان را به شما می دهد که کندل ها را بر اساس Range, Tick, Renko, Volume,… نیز ببینید که هریک مفهوم و کاربرد مشخصی دارند.

تا به امروز فقط با انواع کندل هایی سروکار داشتید که اساس تشکیل آنها زمان بوده است. بعنوان مثال کندل روزانه که از زمان باز شدن تا بسته شدن آن یک روز یا 24 ساعت زمان صرف شده است. یا کندل 5 دقیقه که در آن 5 دقیقه زمان صرف شده و بعد از آن کندل بسته شده و کندل جدید باز می شود.

اکثریت بسترها و پلتفرم های معاملاتی رایگان مرسوم، فقط قابلیت نمایش کندل بر اساس زمان را دارند. آنها به ارائه تایم فریم هایی مثل روزانه و یک ساعته و … بسنده کرده اند و امکانات بیشتری در این حیطه ارائه نمی دهند. بخشی از این کمبود، به رایگان بودن آن ها بر می گردد.

طبیعتا شرکت سازنده یک پلتفرم رایگان، هزینه چندانی برای طراحی و ساخت آن پلتفرم نمی کند و در نتیجه آن پلتفرم با قابلیت های محدودی ارائه می شود. چراکه ساخت یک نرم افزار رایگان برای شرکت سازنده توجیه اقتصادی ندارد  و شرکت سازنده نمی تواند مقدار زیادی زمان و دارایی صرف پلتفرمی کند که برای او درآمدی ندارد. این امر عقلانی و منطقی نیست.

از طرفی سازندگان پلتفرم های رایگان می دانند که غالب کاربران در این پلتفرم ها، افراد تازه کار و غیرحرفه ای هستند لذا لازم نمی دانند که هزینه زیادی کرده و قابلیت های بیشتری در آن پلتفرم ارائه کنند.

زمانی که تصمیم بگیرید بصورت علمی و حرفه ای فعالیت کنید، از پلتفرم های معاملاتی حرفه ای نیز استفاده خواهید کرد و با دنیایی از امکانات و انواع کندل روبرو خواهید شد. امکاناتی که هم دید بهتری به شما خواهند داد هم تریدینگ را بسیار آسان تر خواهند کرد. یکی از این قابلیت ها، نمایش کندل بصورت مستقل از زمان است. یعنی شما قادر خواهید بود کندل را بر اساس تابعی بجز زمان مشاهده کنید.

کندل بصورت مستقل از زمان

زمان می تواند یکی از عوامل دخیل در تشکیل کندل ها بر روی چارت شما باشد. زمانی که کندل باز می شود، بسته به تایم فریم شما باید زمان صرف شود تا کندل بسته شود.کندلی با تایم فریم 5 دقیقه در مقایسه با کندلی در تایم فریم 30 دقیقه می تواند کاملا متفاوت باشد پس می توان گفت زمان در شکل گیری کندل دخیل است. اما آیا تا بحال پیش آمده که فکر کنید اگر زمان را از کندل حذف کرد و آن را مستقل از زمان کرد چه اتفاقی می افتد؟ انجام این کار چه تاثیری در شکل و فرم کندل ها ایجاد می کند؟ اصلا کندل های مستقل از زمان چه کاربردی برای ما دارند؟

این را می دانیم که انواع کندل ها همواره معلول هستند.یک علت در شکل گیری کندل همیشه «قیمت» است.اما بجز قیمت، کندل می تواند علت دیگری نیز داشته باشد. بسته به استفاده شما از کندل ها و هدف شما از نگاه کردن به کندل، می توان تصمیم گرفت که کندل تابع چی چیزی باشد و بر چه اساس ساخته شود.

انواع کندل در نرم افزار نینجا تریدر

تا به اینجا ممکن است بصورت دقیق متوجه موضوع نشده باشید و هنوز این مبحث کمی گنگ باشد. البته این امر طبیعی است چراکه احتمالا اولین بار است با این مفاهیم روبرو می شوید.

در نرم افزار نینجا تریدر، قبل از بازکردن نمودار با قسمتی تحت عنوان«Data Series» مواجه می شویم. در تنظیمات موجود در این قسمت، عبارت «Type» را مشاهده می کنید که در این قسمت می توانید مشخص کنید اساس شکل گیری کندل چه چیزی باشد.

انواع کندل در نرم افزار نینجاتریدر

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، نوع کندل بر اساس زمان و مقدار آن 5 دقیقه است. اما موارد دیگری از این قسمت قابل تنظیم هستند.

تنظیم انواع کندل در نرم افزار نینجاتریدر

همانطور که در تصویر فوق مشخص است، می توان کندل را بر اساس اِلِمان های زیادی مشاهده کرد. در این قسمت مهم ترین اِلِمان های کاربردی را خدمت شما معرفی می کنیم:

1_ کندل بر اساس زمان(Time)

در نرم افزار نینجاتریدر می توانید از موارد Second,Minute,Day,Week,Month,Year برای باز کردن نمودار بر اساس زمان استفاده کنید. با انتخاب این موارد و قراردادن عدد مورد نظر بعنوان تایم فریم در قسمت Value میتوانید چارت را با تایم فریم دلخواه مشاهده کنید.به عنوان مثال نمودار زیر، نمودار اینسترومنت نفت در تایم 4 ساعته است.

کندل بر اساس زمان(Time)

2_ کندل بر اساس Tick

در بازار فیوچرز به هر دستور معاملاتی تیک گفته می شود.شما می توانید کندل را بر اساس مقدار تیک بسازید. مثلا می توان تعریف کرد در صورتی که تعداد تیک های معاملاتی در یک کندل به 50 رسید، کندل بسته شود و به کندل بعدی برویم.

کندل بر اساس Tick

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، نوع کندل Tick بوده و مقدار آن 50 قرارداده شده است. لذا در هر یک از کندل های تشکیل شده، مقدار 50 دستور معاملاتی وجود دارد.

کندل Tick

می توانید از قسمت اندیکاتورها، اندیکاتور Tick counter را بر روی چارت اضافه کنید. این اندیکاتور می تواند تعداد یا درصد باقی مانده از تعداد دستورات را در کندل جاری نشان دهد. بعنوان مثال در تصویر فوق عدد Tick Remaining مقدار 6 دارد. بدین معنی که کندل جاری با انجام 6 دستور معاملاتی دیگر تکمیل ،کندل بسته شده و کندلی جدید ایجاد خواهد شد.

3_ کندل بر اساس Volume

یکی دیگر از انواع کندل ، کندل بر اساس Volume است. در نرم افزار نینجاتریدر قابلیت ویژه ای خواهید داشت و آن مشاهده نوع کندل بر اساس میزان حجم است. می توانید عدد مشخصی را به عنوان حجم کندل در نظر بگیرید و نینجاتریدر تمامی کندل ها را با همان میزان حجم به شما نشان خواهد داد.

کندل بر اساس Volume

در تصویر فوق مشاهده می کنید که کندل ها با حجم ثابت 50 کانترکت شکل گرفته اند. هر زمان حجم به عدد 50 برسد کندل بسته شده و وارد کندل جدید می شویم.

4_ کندل بر اساس Range

عبارت Range به معنی دامنه است. شما با قراردادن نوع کندل بر روی Range، می توانید کندل هایی با دامنه نوسان مشخص بسازید. بعنوان مثال کندلی با Range عدد 10، 10 واحد طول دارد.

کندل بر اساس Range

در کندل های Range، کندل تا زمانی که در دامنه عددی وارد شده نوسان کند باز می ماند اما به محض خروج از دامنه، کندل بسته شده و وارد کندل بعدی می شویم. در چارت Range، طبیعتا همگی کندل ها اندازه یکسان خواهند داشت.

5_ کندل بر اساس Renko

کندل های Renko در حقیقت کندل های شکست هستند. در این نوع نگرش، هر کندلی دامنه ای دارد و شامل دو قیمت Open و Close می شود. دراین نوع کندل، زمانی که قیمت از بالایِ کندل قبل به سمت بالا ویا از پایینِ کندل قبل به سمت پایین به اندازه دامنه مشخص شده فاصله بگیرد، کندل خاتمه یافته و وارد کندل بعدی می شویم.

کندل بر اساس Renko

همانطور که در تصویر فوق مشاهده  می کنید در چارت Renko نیز همگی کندل ها اندازه یکسان دارند. علاوه بر این در این نوع چارت، مفهومی تحت عنوان Shadow(سایه) وجود ندارد و کندل ها بصورت Full body هستند.

پنج نوع از انواع کندل که در این مطلب حضور شما معرفی شد از پرکاربردترین انواع کندل ها در نرم افزار نینجاتریدر هستند.

پشت هر یک از انواع کندل ها فلسفه ای قرار دارد و ساخت آنها بی هدف نبوده است. چگونگی استفاده از انواع کندل ها را در دوره جامع ولوم تریدینگ در شرکت زندتریدرز خواهید آموخت.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید