جریان سفارشات (order flow) – مقدمات اوردربوک

در این پست می‌خوانید:

مقدمات اوردربوک در جریان سفارشات (order flow) . در این مقاله قصد داریم به بررسی مقدمات اوردربوک و لزوم استفاده از آن بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

ابتدا قبل از آغاز مبحث اوردربوک نگاهی بیاندازیم به دو مقاله گذشته که در آنها جریان سفارشات و انواع تریدر ها را بررسی کردیم.

همان طور که گفته شد ما سه مدل دستور داریم.

دستور limit که در اوردربوک جای می گیرد که به آن دستورات passive گفته می شود.

دستور stop که جز aggressive می باشد که در حافظه نرم افزار معاملاتی ما قرار می گیرد.و زمانی که قیمت به آن برسد به صورت aggressive برای ما معامله Buy market و sell market انجام می دهد و در تایم اند سلز لیست قرار می گیرند.

دستور market order که این نوع دستور نیز aggressive می باشد و در تایم اند سلز لیست قرار می گیرند.

امروز در مقاله مقدمات اوردربوک ، در مورد دستورات در انتظار بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برای درک بهتر مقدمات اوردربوک و تایم اند سلز لیست و انواع دستورات با ذکر یک مثال از تصویر فوق به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

همون طور که مشاهده می کنید ما یک اوردربوک داریم لول های که بالای قیمت می باشند به طور مثال قیمت بر روی 34,95 می باشد اگر در این قیمت کسی بخواهد خرید کند از اوردرهای که در صف فروش می باشد خرید می کند به اوردرهای که در صف فروش ، sell limit و passive می باشند قیمت ASK می گویند.

دستور buy limit و sell limit از همدیگر خرید نمی کنند این دو دستور نقدینگی بازار را تامین نخواهند کرد بلکه کسانی که buy to market و sell to market می‌ باشند نقدینگی را تامین می کنند.

کسانی buy to market و sell to market و buy stop و sell stop می باشند از کسانی که در buy limit و sell limit می باشند می خرند و می فروشند.

که به آنها passive buyer و passive seller می گویند.

تا بدین جا در مقدمات اوردربوک دستورات را با یکدیگر مرور کردیم حال اگر بخواهیم یک بررسی کلی داشته باشیم باید به این شکل بازار را توضیح دهیم که کسی که در بازار کلید buy را فشار می دهد در واقع از قیمت ASK می خرد که در تایم اند سلز لیست جای می گیرد.

یعنی کسی که می خواهد بخرد از اولین قیمت که در صف فروش می باشد خرید می کند و در فروش نیز به کسی که در اولین قیمت در صف خرید می باشد می فروشد. در واقع نقدینگی بازار و جریان سفارشات به این شکل تامین و انجام می شود.

حال در ادامه  اوردربوک را مورد بررسی و آن را بهتر خواهیم شناخت.

مقدمات اوردربوک

در اوردربوک می توانیم با تنظیم دیتا های مختلف تعداد صف های بیشتری را مشاهده کنیم.

زمانی که قیمت در یک محدوده مشخص می باشد کسی که buy می زند از حجمی که در صف فروش می باشد خرید می کند برای مثال ما 1 lot از حجم 3 lot در صف فروش خرید می زنیم که این حجم تبدیل به 2 lot می شود.و اگر کسانی دیگر نیز خرید کنند صف اول به پایان می رسد چنانچه اوردر دیگری در این محدوده قرار نگیرد قیمت یک تیک بالاتر می رود. و نفرات بعدی که می خواهند خرید کنند باید مقداری گران تر خرید کنند.

حال اگر در دومین قیمت صف 20 lot حجم وجود داشته باشد و کسی بخواهد 25 lot خرید کند 20 lot از حجم موجود در دومین قیمت صف را می خرد و 5 lot بعدی را از سومین قیمت صف می خرد که گران تر می شود.در واقع بازار به این شکل حرکت می کند.

این سوال برای برخی پیش می آید که می گویند ما در یک محدوده خرید زده ایم اما در قیمت بالاتر برای ما معامله باز شده است به این دلیل که ممکن است Slippage شده باشد یا اردری در آن محدوده نبوده است.

مثال

اگر ما 3 lot خرید کنیم و خریدار بعدی که 25 lot خرید می کند 20 lot را از دومین قیمت صف فروش می خرد و باقی خریدش در سومین قیمت صف فروش که حجم 21 lot می باشد خرید می کند و اگر خریدار بعدی 17 lot خرید کند 16 lot را از سومین قیمت صف فروش می خرد و چنانچه بعد از سومین قیمت صف فروش حجمی نباشد در قیمت بالاتر مجبور به خرید می شود و در واقع در قیمت بدتری خرید می شود چون اردری در آنجا وجود ندارد.

ذکر یه نکته در اینجا ضروری می باشد اینکه بازار های کم حجم و بازارهای دارای نوسان زیاد برای ترید مناسب نمی باشند.

در این بازارها همان گونه که یکباره قیمت ناگهان بالا می رود و سود می کنیم همان گونه نیز ناگهان یکباره پایین خواهد آمد و باعث ضرر ما می شود. و ممکن است Slippage

به وجود بیاید و stop ما در منطقه مورد نظر فعال نشود ،به طور مثال ما در یک قیمت یک دارایی را خریداری می کنیم و دستور ضرر ما (SL) ، sell stop market  می باشد به این دلیل که ما دارایی را که خرید کردیم می خواهیم با ضرر بفروشیم و کسانی در صف خرید باید وجود داشته باشند که از ما خریداری کنند اما چنانچه اردری وجود نداشته باشد حد ضرر ما در منطقه مورد نظر فعال نمی شود و در قیمت پایین تر حد ضرر مان فعال می شود.

نکته

توجه به اوردربوک باعث می شود که ما متوجه شویم چه دارایی ارزش معامله را دارد و کم ریسک تر می باشد

تا بدین جای مقاله مقدمات اوردربوک ، ما با چیدمان اوردربوک( order book) و اینکه به چه صورت می باشد و حرکت بازار را درک کردیم.

برای آموزش بهتر و تمرین و یادگیری این که بازار به چه شکلی حرکت می کند یک اوردربوک را باز کنید و در کنار نمودار خود داشته باشید.

وقتی اوردربوک را مشاهده می کنیم می بینیم که بازار شروع به رشد می کند و قیمت همین گونه بالا می رود که ناگهان یک اوردر بزرگ وجود دارد و زمانی بازار به آن می رسد بازار اصطلاحا stop می شود.

نکته ای که اینجا وجود دارد این است که زمانی که کسانی می خواهند بازار را ببندن با اوردربوک می بندن ، یک اردر بزرگ فروش که گذاشته می شود باعث می شود به تمام خریداران فروش انجام شود و بالعکس.

نکته ی دیگری که به آن باید توجه کرد این است که بزرگان بازار در اکثر مواقع اوردرهای خود در یک منطقه نمی گذارند که همه متوجه شوند بازار درآن منطقه می خواهد بسته شود.

به این دلیل تمام اوردر های خود را در یک منطقه نمی گذارند چون سودی را که می خواهند از پوزیشن خود به دست بیاورند اگر بقیه متوجه شوند که بزرگ بازار در آن منطقه می خواهد وارد شود بقیه نیز وارد می شوند پس به این دلیل زمانی که بخواهد پول خود را نقد کند دیگر کسی وجود ندارد که به اون بفروشد و بالعکس.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید