معرفی ستاپ های ولوم پروفایل

در این پست می‌خوانید:

ستاپ های ولوم پروفایل

ولوم پروفایل یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در ولوم تریدینگ است. این ابزار شامل اجزای مختلفی مانند لبه بالایی (Value Area High) ، لبه پایینی (Value Area Low) ، Poc و vwap می شود که هر یک در تصویر مشخص شده اند. در ادامه قصد داریم به نحوه استفاده از این لبه ها و معرفی ستاپ های ولوم پروفایل بپردازیم.

ستاپ های ولوم پروفایل

قبل از معرفی ستاپ های ولوم پروفایل ، باید گفت که لبه های قیمتی در روز جاری دائما در حال تغییر و جابجایی هستند و نمی توان از آن ها به عنوان افکت مناسب استفاده کرد. ما در این سبک از ترید ، در واقع از لبه های روز قبل که تثبیت شده اند برای امروز استفاده می کنیم. لازم به ذکر است که از لبه های چند روز قبل که هم تست نشده و اصطلاحا آنتست هستند نیز می توان بعنوان افکت برای انجام معامله استفاده کرد.

بدین منظور لازم است لبه های VAL و VAH روز های قبل را که از مهمترین لبه ها هستند امتداد داد یا اصطلاحا extend کرد و سپس به بررسی حالات مختلف پرداخت.

ستاپ اول

در ستاپ اول قیمت بین دو لبه ی VAL و VAH روز قبل باز می شود. در این حالت می توان از لبه ها برای خرید یا فروش استفاده کرد.

ستاپ های ولوم پروفایل 1

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ، از لبه بالا و پایین می توان بعنوان افکت ، برای خرید یا فروش استفاده کرد. در صورتیکه قیمت از این لبه ها عبور کند ، می توان از ستاپ chop نیز برای انجام معامله استفاده نمود.

ستاپ دوم

در این ستاپ قیمت بالای لبه ی VAH روز قبل باز می شود. در این حالت می توان از لبه ها برای خرید یا فروش استفاده کرد.

ستاپ های ولوم پروفایل 2

ستاپ سوم

در این ستاپ قیمت زیر لبه ی VAL روز قبل باز می شود. در این حالت می توان از لبه ها برای خرید یا فروش استفاده کرد.

ستاپ های ولوم پروفایل 3

کلیت ماجرا در مورد لبه های قیمتی این است که این لبه ها در اصل افکت هایی هستند که قیمت می تواند به آنها واکنش داشته باشد. در صورت برخورد قیمت با آنها امکان انجام معامله وجود داشته و در صورتیکه قیمت از آنها رد شود ، باز ستاپ معاملاتی دیگری برای معامله وجود خواهد داشت.

تا اینجا سه ستاپ ولوم پروفایل از مجموعه ستاپ های ولوم پروفایل به شما معرفی شد. اما ممکن است در این وهله سوال شود که آیا فقط با همین لبه های قیمتی باید اقدام به معامله نمود؟

قطعا پاسخ منفی است. استفاده از لبه ها به تنهایی پیشنهاد نمی شود زیرا که این سبک معامله کردن خطای بسیار زیادی دارد و نیاز است از فاکتور های دیگری نیز برای ورود به معامله کمک گرفت که در دوره ی تخصصی ولوم تریدینگ بصورت دقیق تر و حرفه ای تر آموزش داده خواهد شد.

در ادامه به بررسی چندین نمونه از افکت های لبه های قیمتی در چارت و واکنش قیمت به آنها خواهیم پرداخت.

ستاپ های ولوم پروفایل 4

در اینجا ستاپ دوم اتفاق افتاده است. یعنی قیمت بالای لبه ی VAH روز قبل باز شده و اگر لبه را امتداد دهیم، می بینیم که قیمت خود را به این لبه رسانده و سپس افزایش پیدا کرده. ما در این لبه طبق ستاپ ولوم پروفایل می توانستیم وارد معامله خرید شویم.

ستاپ های ولوم پروفایل 5

در اینجا هم واکنش قیمت به لبه های روز قبل دیدنی است. در این برخورد ها میتوانستیم وارد معامله فروش شویم.

در مورد لبه های قیمتی نکته ای حائز اهمیت است. لبه های ولوم پروفایل بر اساس خاصیت حجمی که دارند ، ممکن است حتی تا چند روز معتبر بوده و بر روی قیمت موثر باشند. در تصویر زیر می بینید که قیمت چندین بار به لبه واکنش داده و برگشته است.

ستاپ های ولوم پروفایل 6

در این مثال در میانه تصویر اتفاقی رخ داده که شاید جای سوال باشد. همانطور که مشاهده می کنید قیمت یکبار لبه را رد کرده اما سریعا برگشته است. در اینجا هدف از شکست لبه ، فعال کردن استاپ لاس معامله گرانی است که با اتکا به این لبه وارد معامله خرید شده بودند. این اتفاق در بازار استاپ فیشینگ یا هانتینگ نام  دارد و امری رایج است. به همین علت است که قبل تر گفتیم ستاپ های ولوم پروفایل به تنهایی برای انجام معامله مناسب نیستند.

ستاپ های ولوم پروفایل 7

و اما در مثال آخر ستاپ های ولوم پروفایل ، افکت یک لبه ی VAH آنتست را در چندین روز بعد مشاهده می کنید. قیمت بعد از برخورد به لبه به زیبایی تغییر مسیر داده است.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید