حد ضرر چیست ؟ دلخوش به حد ضرر نباشید

در این پست می‌خوانید:

حد ضرر چیست ؟ شاید برای شما پیش آمده باشد که در معامله ای وارد شده اید و حد ضرر خود را در یک محدوده مشخص تعیین کرده اید اما حد ضرر شما در آن محدوده فعال نشده و پایین تر از محدوده مشخص شده فعال شده و دچار ضرر و زیان بیشتری شده اید ، به طور مثال شما 100 دلار ضرر را برای خود در نظر گرفته اید می بینید ضرر شما به 500 دلار رسیده و در بعضی موارد حتی call margin می شوید می خواهیم بررسی کنیم که دلیل این اتفاق چه می باشد.

دلخوش به حد ضرر نباشید

نکته اولی که باید در نظر بگیریم این است که چیزی به نام گارانتی stop وجود ندارد.

زمانی که ما در یک بروکر ثبت نام می کنیم و یک حساب real را می سازیم قسمت قوانین را تایید می کنیم اگر به آن توجه کنیم که بسیاری از افراد بدون مطالعه قوانین تیک تایید را می زنند گفته شده است که ما stop شما را گارانتی نخواهیم کرد.اینکه چرا گارانتی نمی شود را در قیمت order flow خواهیم فهمید.

ما با هر نوع روشی که کار کنیم باید order flow را به خوبی درک کنیم.

حال اگر بخواهیم به زبان ساده شرح دهیم که چرا stop ما را گارانتی نمی کنند.

زمانی که ما یک دارایی را می خریم و حد ضرر می گذاریم یعنی قصد داریم دارایی خود را با ضرر به فروش برسانیم.

به چه کسی بفروشیم حتما باید در بازار خریداری وجود داشته باشد که ما به آن افراد دارایی خود را بفروشیم.

حال باید به یک طرز تفکر اشتباه اشاره کنیم که گفته می شود ما order flow را بلد نیستیم و اینگونه فکر می کنیم زمانی که کلید buy را فشار دهیم حتما کسی کلید sell  را در مقابل فشار می دهد در حالی که اینگونه نیست و بازار ما را به هم وصل نمی کند.

پس در اینجا چه اتفاقی می افتد ، زمانی که ما کلید buy  را فشار می دهیم از کسی دارایی را می خریم که در صف فروش قرار دارد.

فرض می کنیم ما یازده lot خرید می زنیم اگر در صف فروش یا order book در اولین قیمت اگر ده lot منتظر فروش باشد ما ده lot را خریداری می کنیم و یازدهمین lot را در یک order بالاتر خریداری می کنیم و در واقع یازدهمین lot برای ما گران تر تمام می شود.

حال با هم بر روی چارت بررسی خواهیم کرد زمانی که stop ما فعال نمی شود چه اتفاقی می افتد

به طور مثال در order book اتریوم ، در یک قیمت مشخص خرید می کنیم و یک حد ضرر را به فرض ده lot تعیین می کنیم افرادی در آن محدوده در انتظار هستن که از ما خرید کنند.

حال فرض می کنیم محدوده پایین تری را به عنوان حد ضرر در نظر گرفته ایم و ممکن است در آن محدوده order  های بیشتری وجود داشته باشد که انتظار دارند از ما خرید کنند.

و ممکن است ما حد ضرر را در محدوده ای مشخص کرده باشیم در آن محدوده ممکن هیچ خریداری وجود نداشته باشد بنابراین بروکر در محدوده های پایین تر به جستجو‌ می پردازد تا order را پیدا کند که حاضر باشد از ما خرید کند.

پس مشاهده می کنیم که زمانی که در بازار کم حجمی مانند بیت کوین و اتریوم ترید می کنیم order book  ها خالی می باشد و در واقع کسی وجود ندارد که از ما خرید کند و بروکر به جستجو می پردازد و در محدوده های پایین و پایین به فروش با ضرر دارایی ما می پردازد.

در واقع این می شود slippage یعنی قیمت دچار لغزش می شود و پایین می رود تا به به قیمت مهم برسد.

حال اگر نمودار s&p را بررسی کنیم مشاهده می کنیم که order book در لایه های مختلف وجود دارد که این به دلیل پویایی و حجم بالای این بازار می باشد.

همون طور که مشاهده شد دیدیم که بازار ها به چه شکلی کار می کنند و به همین دلیل است که می گوییم در بازار های کم حجم معامله نکنید.

ما به شما توصیه می کنیم که در بازارهای کم حجم مانند بیت کوین و رمز ارزها معامله نکنید اما این بدان معنا نیست که ما با این بازارها مشکل داشته باشیم بلکه می گوییم در بازاری که حجم پایین است معامله انجام ندهید و در واقع مفهوم سخن ما این است بر روی شاخص ها و دارایی که کم حجم تر هستند معامله نکنید.

به طور مثال بازار نزدک (NASDAQ) یک بازار سریع است به این دلیل که order book  آن خالی است و بازار ناگهان جابه‌جا می شود یا به اصطلاح slippage به وجود می آید.

پس ما تاکید می کنیم که مبحث order flow را به خوبی یاد بگیرید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید