جریان سفارشات (order flow) انواع خریدار و فروشنده

در این پست می‌خوانید:

انواع خریدار و فروشنده در جریان سفارشات . در این مقاله در مبحث اردرفلو به انواع معامله گران در بازار خواهیم پرداخت پس در ادامه با ما باشید.

در مقاله گذشته با انواع سفارشات آشنا شدیم حال در این مقاله از مبحث اردرفلو با انواع خریدار و فروشنده آشنا خواهیم شد.

در مبحث گذشته گفته شد که ما دستوراتی به نام دستورات مارکت داریم.به این معنی که می توانیم در قیمت جاری buy to market یا sell to market را اجرا کنیم.
یک تفکر اشتباه تا قبل از یادگیری اردرفلو این است که فکر می کنیم کسی که کلید buy را فشار می دهد از کسی که کلید sell را فشار می دهد خرید می کند در صورتی که مارکت به این شکل رفتار نمی کند و نمی تواند این دو را به هم وصل کند و اگر قرار بر این می بود که براساس این کار عمل کند بازار نمی توانست انقدر بزرگ باشد.و در اندازه یک صرافی یا بروکر باقی می ماند و نمی توانستیم عمق مارکت را داشته باشیم و در هرکجا که بخواهیم کلید buy یا sell را فشار دهیم و به سرعت به یک خریدار یا فروشنده وصل شویم.

علت این که نقدینگی مارکت بسیار بالاست equity مارکت است که به آن نیز در جای خود خواهیم پرداخت.

در ابتدا برای اینکه درک بهتری داشته باشیم ما به صورت پله به پله به بررسی مسائل خواهیم پرداخت.
کسانی که از buy to market و sell to market استفاده می کنند را aggressive trader (اگرسیو تریدر) به این معنا که به صورت هیجانی در لحظه خرید می کنند
به کسانی که خریدار می باشند aggressive buyer و کسانی را که فروشنده می باشند را aggressive seller می گویند.
حال این سوال پیش می آید که این افراد معاملاتشان ، خرید و فروش شان در کجا ثبت می شود.

جریان سفارشات (order flow) انواع خریدار و فروشنده

تایم اند سلز لیست

به معنای معاملات به وقوع پیوسته یعنی کسانی که در مارکت اوردر می گذارند یعنی buy یا sell می زنند.
اما کسانی که limit می باشند در انتظار می باشند زمانی order آنها نقد می شود که کسانی که در بازار buy یا sell زده اند از آنها بخرن در واقع تا زمانی که قیمت به order مورد نظر نرسد و کسانی از آنها خرید و فروش نکنند order نقد نمی شود.

در تایم اند سلز لیست موارد قرمز رنگ سفارش فروش و موارد سبز سفارش خرید می باشد که سرعت آن نیز زیاد می باشد به این دلیل که در آن واحد هزاران هزاران معامله انجام می شود.

در تایم اند سلز لیست چه مواردی نشان داده می شود
تاریخ ، زمان ،‌ قیمت و حجم نمایش داده می شود.

پس کسانی را که buy to market و sell to market و aggressive trader ، aggressive buyer و aggressive seller می باشند در تایم اند سلز لیست جای می گیرند.

ما نوع دیگری از دستورات را داشتیم به نام limit order که در pending یا کسانی که صف انتظار قرار می گیرند.
به طور مثال فردی در قیمتی مشخص دستور sell limit با حجم 20 lot قرارداده است و در قیمتی دیگر فردی دستور buy limit با حجم 10 lot و فرد دیگری 20 lot قرار داده اند که مجموع دو خرید 30 می شود که در Buy limit دستور در انتظار داریم.
این دستورات که در تایم اند سلز لیست نمایش داده نمی شوند در اینجا با مفهومی به نام level 2 آشنا می شویم.
به کسانی که در لحظه در بازار خرید و فروش می کنند equity می گویند.وبه کسانی که در صف انتظار می باشند Liquidity می گویند حال تفاوت این دو چیست؟

هردو این موارد باید وجود داشته باشند که قیمت حرکت کند و پول نقد در بازار باشد.

اما بدین شکل نیست که از همدیگر خرید کنند به طور مثال کسی که در لحظه buy to market می زند از اولین کسی که دربازار در limit در صف انتظار می باشد خرید می کند یعنی از صف فروش خرید می شود.در نتیجه کسی که aggressive buyer می باشد از کسی که passive seller خرید می کند.اما ما از کجا می توانیم passive seller را ببینیم در اینجا مبحث order book یا deep sove market به وجود می آید که عمق بازار را به ما نشان می دهد.که می توان با تنظیم پنل می توان order های بیشتری را مشاهده کرد.
این order ها در واقع همان buy limit و sell limit می باشد در واقع کسانی که در تایم اند سلز لیست خرید و فروش انجام می دهند کسانی خرید می کنند از صفی که در هر قیمت وجود دارد خرید می کنند.
نکته
سفارشات limit یا pending (در انتظار) را می توان پاک کرد اما buy to market و sell to market را نمی توان پاک کرد چون در مارکت ثبت و هزینه آن پرداخت شده است.
به طور مثال در قیمتی مشخص حجم 100 lot دستور sell limit وجود دارد زمانی که قیمت به این محدوده می رسد کسی که خرید می کند از این صف خریدش را انجام می دهد.در واقع کسی که aggressive یا buy to market می باشد دارایی خود را از کسی که در sell limit , passive seller می باشد خرید می کند aggressive که sell to market می زند دارایی خود را به passive buyer می فروشد.
پس در نتیجه دستورات limit در order book و دستورات مارکت در تایم اند سلز لیست قرار می گیرند.

نکته
فرض می کنیم کسانی که خریدار هستند یعنی کسانی که buy to market می باشند دارایی خود را از فروشنده گانی می خرند که در صف فروش می باشند.
هر گاه خریدار حجم دستورات فروش که در قیمت مشخصی را که قرار دارد را به طور کامل خریداری کردند قیمت یک تیک بالاتر می رود و به این ترتیب اگر حجم های مختلف در قیمت های مختلف را خریداری کنند قیمت بالاتر می رود و این در صورتی اتفاق می افتد که خریداران در بازار تعدادشان زیاد باشد بتوانند حجم های موجود در صف فروش را خریداری کنند ، فروشنده های موجود در بازار نیز به همین شکل عمل می کنند به این صورت که افراد موجود در بازار sell to market می زنند و از صف خرید buy limit ابتدایی شروع می کنند و اگر حجم صف اول به پایان برسد و حجم های موجود در سطح بعدی نیز به پایان برسد قیمت پایین تر خواهد رفت.
حال اگر. تعداد اوردر بالا باشد به طور مثال اگر در یک قیمت خاص حجم 1500 lot وجود داشته باشد فروشندگان می بینند که هرمقدار فروش می زنند قیمت از آن محدوده پایین تر نمی رود و بازار در این محدوده حجم زیاد می شود که اصطلاحا گفته می شود که خریداران فروش را با خرید خود جمع می کنند.بعد از آن که فروش ها کاهش پیدا کرد و خریداران که وارد بازار می شوند با خرید سفارشات فروش قیمت را بالا می برند.
یکی از راه های بستن بازار به صورت نامرئی اوردر گذاشتن در اوردربوک است که سبک های مختلفی نیز دارد که در مقالات آتی به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته
معمولا ما چنین اوردر های بزرگی و در بازار به راحتی نخواهیم دید و ممکن است این چنین اوردر های بزرگ زمانی که نزدیک قیمت مشخص شده شوند ممکن است پاک شوند چون اوردر را می توان پاک کرد و حتی ممکن است اوردر فریب یا اوردر ترس باشند.

حال که متوجه شدیم که این مدل انواع خریدار و فروشنده ، معامله هایشان در کجا قرار می گیرد.
اما می خواهیم ببینیم معامله گرانی که با stop order کار می کنند در کجا جای می گیرند.

Stop order

در دسته ی aggressive قرار می گیرد به طور مثال زمانی که ما خریدار می باشیم اما در قیمت بالاتر نمی توانیم سفارش buy limit بگذاریم چون buy limit زیر قیمت قرار دارد و ما باید سفارش buy stop بگذاریم و زمانی که قیمت به order ما برسد ابزار معاملاتی (نینجا تریدر،آتاس،متاتریدر) ما که دستور را در حافظه خود دارد زمانی قیمت به اوردر ما برسد ابزار معاملاتی برای ما buy to market می زند پس در دسته aggressive قرار می گیرد.

پس در نتیجه limit order در اوردربوک و market order در تایم اند سلز لیست و stop order در حافظه دستگاه قرار می گیرد و زمانی که قیمت به آن برسد به صورت aggressive اعمال خواهد شد و به شکل market order در تایم اند سلز لیست قرار خواهد گرفت.

تا بدین جا با انوع تریدر ها و دستورات آشنا شدیم.پس تریدر های که با stop و market کار می کنند را aggressive trader می گویند و تریدر های که limit کار می کنند که اکثرا حرفه ای می باشند را passive trader می گویند.

در مقاله آموزشی بعدی مبحث اوردربوک و تایم اند سلز لیست خواهیم شد

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره آموزش تحلیل جامع

دوره آموزش تحلیل جامع

۱۵
۰
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

۲۲۰
۰
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
تکمیل شده
دوره پیش نیاز ولوم تریدینگ
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید