روش ولوم تریدینگ از گذشته تا به امروز

در این پست می‌خوانید:

در این مقاله قصد داریم به معرفی روش ولوم تریدینگ بپردازیم و مطالبی که در دوره ی آموزشی ولوم تریدینگ فراخواهید گرفت را بررسی کنیم.

روش ولوم تریدینگ چیست؟

روش ولوم تریدینگ تشکیل شده از ابزار های مختلفی است که به کشف و رصد حجم های مهم بازار می پردازد. این روش بدنبال مناطقی است که بزرگان بازار یا اصطلاحا Big Boy ها در آنجا وارد معامله شده و بازار را در جهت مورد نظر خود سوق می دهند.

اگه به چارت های قیمتی نگاه کنید متوجه سطوحی می شوید که وقتی قیمت به آنها میرسد واکنش داده و راه خود را عوض می کند. ما از این نواحی تحت عنوان نواحی حمایتی _ مقاومتی یاد میکنیم و در این نواحی وارد معامله می شویم.

شاید تا بحال با این سوال مواجه شده باشید که علت تغییر مسیر قیمت چیست و چرا قیمت در این نواحی واکنش نشان می دهد؟

جواب بسیار ساده است. در این نواحی بزرگان حضور داشته و اقدام به اخذ معامله کرده اند. پس هر بار قیمت به این ناحیه بر می گردد ، آن ها از پوزیشن های خود اصطلاحا دفاع می کنند و با وارد کردن مجدد نقدینگی ، قیمت را بر می گردانند.

برای بررسی و رصد حرکات بزرگان ، ابزار های زیادی در روش ولوم تریدینگ وجود دارد که قصد داریم آنها را بصورت اجمالی بررسی کنیم.

Order Book و Time and Sales List

از مهم ترین ابزار ها می توان به Order Book و Time and Sales List اشاره کرد. در اهمیت این ابزار ها باید گفت که این دو ، عضو جدا نشدنی از ولوم تریدینگ هستند.  Order bookابزاری است که سفارشات خرید و فروش باز را نمایش می دهد درحالیکه Time and Sales List سفارشات انجام شده را نشان می دهد. به افرادی که صرفا با این دو ابزار معامله می کنند Dom Trader گفته می شود.

روش ولوم تریدینگ از گذشته تا به امروز

Market Profile

ابزار دیگر مورد استفاده در روش ولوم تریدینگ ، مارکت پروفایل یا Volume Profile است. این ابزار، حجم های مارکت را بصورت افقی برای ما به نمایش می گذارد. ما در مارکت پروفایل ، ابزار هایی مثل ولوم پروفایل(VP) ، تایم پروفایل(TPO) ، تیک پروفایل(Tick) و ای تی اس پروفایل(ATS) در اختیار داریم که هر کدام تعریف و کارکرد مجزایی دارند. مهم ترین بخش این ابزار ، ولوم پروفایل هست که خود شامل اجزای مختلفی مثل لبه های Value Area , Poc و … می شود و استراتژی های معاملاتی مخصوص خود را دارد.

معامله گرانی نیز هستند که صرفا با استراتژی های ولوم پروفایل معامله انجام داده که به آنها VP Trader گفته می شود.

روش ولوم تریدینگ از گذشته تا به امروز 1

Footprint

بخش دیگر از روش ولوم تریدینگ ، کندل های فوت پرینت هستند که در تصویر زیر مشاهده می کنید. در اینجا شما کندل های سبز یا قرمزی را می بینید که اعدادی در آن ها نوشته شده است. این اعداد در اصل خریدار ها و فروشنده های بازار هستند که هر کدام در یک سمت از فوت پرینت جای گرفته اند.  نحوه خواندن این اعداد و رصد فعالین بازار با فوت پرینت نیز استراتژی های مخصوص خود را دارد که در دوره ی ولوم تریدینگ بصورت کامل با آنها آشنا خواهید شد.

روش ولوم تریدینگ از گذشته تا به امروز 2

مبحث دیگری که امروزه زیاد به آن پرداخته نمی شود و نبود آن در دوره های آموزشی حس می شود ، مبحث Volume Limit یا Volume At Price هست.

بهتر است بدانید بطور کلی سه نوع حجم وجود دارد. یک حجم عمودی (Vertical Volume) و حجم افقی (Horizontal Volume). حجم عمودی در واقع حجم در واحد زمان و حجم افقی در واحد قیمت است.

 اما نوع سوم حجم و موردی که ما بیشتر با آن سروکار داریم حجم در نقطه است که اصطلاحا به آن Volume Limit گفته می شود. ما بواسطه ی والیوم لیمیت ها حجم در یک نقطه را  می بینیم و تحرکات اگرسیو تریدر ها را بررسی می کنیم.

در نمودار زیر والیوم لیمیت ها را در تایم فریم یک ساعته می بینید. واکنش قیمت به این حجم ها را به وضوح  مشاهده می کنید.

روش ولوم تریدینگ از گذشته تا به امروز 3

نکته ای در مورد والیوم لیمیت ها وجود دارد که باید بدانید. این حجم ها ممکن است در هر جایی تاثیر مناسب را نداشته باشد. والیوم لیمیت ها را بهتر است در نقاط خاصی از مارکت ببینیم تا از تاثیر آنها بر روی قیمت مطمئن تر شویم.

بعنوان سخن پایانی باید گفت که عده ای نیز هستند که صرفا به کمک این حجم ها معامله می کنند. دقت کنید که به این افراد والیوم تریدر گفته نمی شود. والیوم تریدینگ مجموعه ای از همه ی این ابزار هایی است که معرفی کردیم. این ابزار ها طبق استراتژی مخصوص در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک پلن معاملاتی واحد را برای شما می سازد. بدیهی است که استفاده از بخشی از این ابزار ها و تکیه به برخی از آنها خطای بسیار زیادی دارد و این کار بعلت ریسک زیاد پیشنهاد نمی شود.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره آموزش تحلیل جامع

دوره آموزش تحلیل جامع

۱۴
۰
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

دوره ی آموزش هیت مپ (Heatmap)

۲۱۸
۰
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
تکمیل شده
دوره پیش نیاز ولوم تریدینگ
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید