باز کردن چارت در نرم افزار نینجاتریدر

باز کردن چارت در نرم افزار نینجاتریدر

برای باز کردن چارت در نرم افزار نینجاتریدر، میبایست مراحلی طی شود که به ترتیب عبارتند از نصب پلتفرم نینجاتریدر، اتصال دیتا به پلتفرم ، رول اوور کردن نماد ها و در آخر باز کردن چارت مدنظر از دسته بندی نماد های فیوچرز.در بازار فیوچرز اسامی نماد های معاملاتی با فارکس نیز متفاوت است که باید آنها را بشناسید و معادل آن ها را نیز بدانید.
همانطور که می دانید امروزه بازارهای مالی پا به پای تکنولوژی رشد و اعتلا یافته و به پختگی مطلوبی رسیده است. امروزه دیگر کلنجار رفتن با الگوهای قیمتی که بخاطر سپردن آنها چندان نیز آسان نیست یا اندیکاتور هایی که همواره تاخیر داشته و در بازه بلند مدت هیچگاه سودده نیستند یا متدها و اصطلاحات جدیدی که مرسوم شده و منبع و خاستگاه آنها مشخص نیست کار چندان عاقلانه ای نیست. از طرفی اتکا بر کندل های ساده که اطلاعاتی بجز قیمت Open,Close,Low,high کندل در اختیار ما قرار نمی دهند نیز منطقی نیست.
همانطور که هر شغل و حرفه ای اصول و مبانی خود را دارد، تریدینگ نیز به همین صورت است. تریدینگ بر خلاف تصور عموم مردم، حرفه ای است که نیازمند سالها آموزش و کسب تجربه است و بر اساس منطق، ریاضیات و البته احتمالات پایه ریزی شده است. اما متاسفانه امروزه دو بُعد منطق و ریاضیات حذف شده و سرکار فعالین این بازار صرفا با احتمالات است. خب با این تفاسیر نتیجه امر مشخص است.
چند سالی است که با معرفی دیتای لول2 و دیتای لول3 حرفه تریدینگ رنگ و لعابی جدید گرفته و حضور در این بازار را از گذشته جذاب تر کرده است. به لطف وجود اطلاعات و داده هایی که اصطلاحا به آنها «دیتا» می گوییم، می توان با درک جریان سفارشات در بازار و مشاهده رد پای بزرگان بازار و مارکت میکران، بسیار دقیق تر تصمیم گرفت و منطقی تر معامله کرد. در این روش که به آن اردرفلو (جریان سفارشات) گفته می شود دیگر نیاز به حفظ هیچ مطلبی نخواهید داشت و با یادگیری مبانی آن می توانید اتفاقات درون بازار را تحلیل کرده و متوجه شوید امروز بازار به چه سمت است. در این روش به کمک ابزارهای دقیق اردرفلو می توانید دقیق ترین نقطه ورود را با کمترین مقدار حدضرر پیدا کنید. بعنوان مثال مقدار حدضرر در اینسترومنت 6E (EURUSD) می تواند 3 پیپ باشد و این امری فوق العاده است.
البته ناگفته نماند ترید کردن به سبک اردرفلو مستلزم هزینه هایی است. این روش یکی از گران ترین روش های تریدینگ در دنیاست چراکه نیازمند خرید پلتفرم های مخصوص فیوچرز، خرید دیتا و ابزار های مورد نیاز است.در ادامه نحوه باز کردن چارت را در این پلتفرم قدم به قدم شرح خواهیم داد.

اتصال دیتا به نینجاتریدر

بازار فیوچرز بر خلاف بازار فارکس پلتفرم های متنوعی دارد. از معروف ترین پلتفرم های مختص فیوچرز می توان به Ninjatrader , ATAS, Volfix, Quantower, Agena trader,Siera chart اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم در رابطه با پلتفرم نینجا تریدر صحبت کنیم.
برای راه اندازی و نمایش چارت در نرم افزار نینجاتریدر، ابتدا لازم است پلتفرم را نصب کرده و سپس به دیتا متصل کنید.در بازار فیوچرز، دیتا نیز همانند پلتفرم بسیار متنوع است و شرکت های زیادی اقدام به ارائه دیتا برای فیوچرز کرده اند. از معروف ترین شرکت های دیتا پروایدر برای پلتفرم Ninjatrader می توان به Ritmic, Ninjatrader, IQFeed, CQG,Coinbase, Interactive Brokers اشاره کرد. ممکن است هنوز با ماهیت دقیق دیتا آشنا نشده باشید و متوجه نحوه کارکرد آن نباشید. پس لازم است در مورد دیتا نیز توضیح مختصری ارائه دهیم.
دیتا، اطلاعات موجود از بازار است که از سمت بورس برای شما در لحظه ارسال می شود. این دیتا توسط پلتفرم شما دریافت، طبقه بندی و آنالیز می شود و سپس در اختیار شما قرار گرفته و روی چارت نمایان می شود. نحوه خوانش و تحلیل این دیتا، علمی جدید است که امروزه در دنیا آن را آموزش داده و از آن استفاده می شود. شرکت زندتریدرز به عنوان بزرگترین مرجع آموزش ولوم تریدینگ و اردرفلو در ایران مفتخر است این آموزش را برای هم میهنان و پارسی زبانان در سراسر جهان ارائه کند.

اجازه دهید با یک مثال مفهوم دیتا را ملموس تر کنیم. فرض کنید باید از شهری به شهر دیگر نقل مکان کنید. در اینصورت ابتدا نیازمند وسیله نقلیه هستید. فرض کنیم وسیله نقلیه شما خودرو باشد. یک خودرو تمامی تجهیزات لازم اعم از تجهیزات فنی، ایمنی و رفاهی را داراست. اما آیا همین موارد کفایت می کند؟
پاسخ منفی است. علاوه بر تمامی موارد فوق خودرو میبایست سوخت لازم برای حرکت داشته باشد. چنانچه خودروی شما از بهترین و با امکانات ترین خودرو ها نیز باشد تا زمانی که سوخت مورد نیاز وجود نداشته باشد این خودرو هیچگونه کارایی ندارد.
پلتفرم های معاملاتی نیز به همین صورت هستند. ممکن است یک پلتفرم امکانات و قابلیت های بسیار زیادی داشته باشد اما تا زمانی که دیتا به آن متصل نشود، این پلتفرم هیچ کارایی ندارد. در حقیقت مَثَل دیتا در پلتفرم معاملاتی ، مَثَل سوخت در خودرو است.

رول اور در نینجاتریدر

پس از نصب نرم افزار نینجاتریدر و اتصال موفق به دیتا، لازم است یکبار قرارداد های موجود را اصطلاحا رول اور کنید.

در خصوص مفهوم رول اور توضیحی نمی دهیم چراکه در مقاله مرتبط به رول اور مفصلا در مورد آن صحبت کردیم. قبل از مطالعه ادامه این مطلب، ابتدا مقاله رول اور را مطالعه فرمایید.
برای انجام رول اور کافیست از منوی اصلی نینجاتریدر وارد سربرگ Tools شده و گزینه Database Management را انتخاب کنید.

رول اور در نینجاتریدر

سپس در تصویر ظاهر شده بر روی عبارت Rollover کلیک کنید تا همگی قرارداد ها بصورت خودکار رول اور شوند.

در صورتی که عبارت Rollover خاموش باشد بدین معنی است که همگی قرارداد ها بروز بوده و نیازی به Rollover کردن ندارید.

تنظیمات نینجا تریدر

معادل نماد ها در بازار فیوچرز

در بازار فیوچرز نماد های معاملاتی را با عنوان«اینسترومنت(Instrument)» می شناسند.در فیوچرز هریک از اینسترومنت ها نیز اسامی منحصربفرد خود را دارند. تعدادی از معروف ترین اینسترومنت های فیوچرز همراه با معادل فارکسی آنها عبارتند از :
• 6E -> EURUSD
• 6B -> GBPUSD
• 6A -> AUDUSD
• 6C -> CADUSD
• 6S ->CHFUSD
• 6J -> JPYUSD
• ES -> S&P500
• NQ -> NASDAQ
• YM -> DOWJONES
• CL -> WTI
• GC -> XAUUSD

برای باز کردن چارت در نرم افزار نینجاتریدر لازم است حتما نام فیوچرز آن را وارد کنید. در صورتی که معادل فارکسی آن نماد را وارد کنید نمودار خالی از کندل خواهد بود. نکته ای حائز اهمیت است که به آن اشاره می کنیم. تمامی چارت های فارکس از بازار فیوچرز و چارت فیوچرز کپی می شوند. لذا نماد EURUSD همان 6E در فیوچرز است و از لحاظ شکل کندل ها در 90 درصد مواقع تفاوتی با یکدیگر ندارند. مگر اینکه بروکر شما در فارکس در ساختن کندل ها دخالت کند و اصطلاحا «کندل سازی» اتفاق بیفتد. در اینصورت ممکن است بین چارت فیوچرز و فارکس تفاوت های فاحشی در ظاهر کندل ها ببینید. گفتنی است قیمت در فیوچرز و فارکس همواره متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است قیمت هر اونس طلای جهانی در فیوچرز همواره 30 دلار از هر اونس طلا در فارکس گرانتر یا ارزانتر باشد که این امر طبیعی است.

باز کردن نمودار در نینجاتریدر

برای باز کردن نمودار در نینجاتریدر میبایست از منوی New گزینه Chart را انتخاب کنید.

باز کردن نمودار در نینجاتریدر

سپس با پنجره ی Data Series مواجه می شوید که البته در ابتدا خالی است.در مرحله بعد میبایست اینسترومنت مورد نظر خود را انتخاب کنید.طبق تصویر با کلیک کردن بر روی قسمت مشخص شده، لیست اینسترومنت های موجود برای شما باز خواهید شد.

پنجره ی Data Series

در این قسمت میبایست از سربرگ Futures، اینسترومنت مورد نظر را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.دقت کنید که نماد مدنظر را طبق معادل اسمی ارائه شده در قسمت قبلی مقاله، فقط از همین سربرگ انتخاب کنید.

Futures

پس از انتخاب اینسترومنت مورد نظر، صفحه اصلی Data Series باز خواهد شد. از طریق این پنجره می توانید تنظیمات مورد نظر نمودار خود را انجام داده و سپس با کلیک بر روی Ok نمودار را باز کنید.
برای انتخاب تایم فریم می توانید از قسمت Type و Value نوع و مقدار تایم فریم را مشخص کنید.

 Data Series

بعنوان مثال در تصویر فوق نموداری 5 دقیقه را انتخاب کرده ایم. اما لازم است در قسمت Time Frame نیز، تعداد روز مدنظر را برای نمایش چارت مشخص کنیم.به عنوان مثال چنانچه این عدد 20 باشد، نمودار فقط از 20 روز گذشته تا به امروز نمایش داده خواهد شد.نکته ای حائز اهمیت برای باز کردن چارت در نرم افزار نینجاتریدر وجود دارد. برای نمایش نمودار نیاز است تاریخ سیستم شما میلادی باشد.چنانچه نمودار خالی از کندل نمایش داده می شود احتمال زیاد تاریخ سیستم میلادی نیست و میبایست اصلاح شود.
پنجره Data Series بسیار وسیع است و قابلیت های زیادی دارد که اشاره به همگی آنها در این مطلب امکان پذیر نیست و خود نیازمند محتوای آموزشی جداگانه است که در مقاله ” پنجره Data series در نینجاتریدر” به آن پرداخته می شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید